لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

چشم امید برخی خانواده‌های فقیر افغان به نشست ناروی و کمک‌های جهانی با افغانستان


آرشیف، یک خانواده بی‌بضاعت افغان
آرشیف، یک خانواده بی‌بضاعت افغان

همزمان با میزبانی اسلو، پایتخت ناروی از نشست مهمی در بارۀ افغانستان، شماری از خانواده‌های فقیر در کابل از جهان می‌خواهند که افغان‌ها را از بحران اقتصادی کنونی نجات دهند.

این خانواده‌ها می‌گویند که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان بی‌کاری افزایش یافته و مردم با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو هستند.

عبدالمطلب یکی ازین خانواده‌ها که او و خانواده ۹ نفره‌اش از ۳ ماه به این‌سو برای زنده ماندن غذای سرد همراه با چای تلخ می‌خورند، با همسر و هفت فرزندش در یک خانۀ کرایی در کوه آسمایی کابل زندگی می‌کند.

او پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان یک تکسی را از دوست‌اش به قیمت ۱۰ هزار افغانی در ماه کرایه کرده بود و از طریق تکسی‌رانی در شهر، مصارف خانواده‌اش را تهیه می‌کرد.

عبدالمطلب اما می‌گوید، از زمانی‌که دوستش موتر خود را فروخته، او بی‌کار شده و با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو است.

عبدالمطلب می‌گوید: "این سومین شبی است که فرزندانم گرسنه می‌شوند. شما وضعیت افغانستان را به خوبی می‌دانید. زمستان است و برف می‌بارد. چیزی به نام شغل وجود ندارد."

آرشیف، یک خانواده بی‌بضاعت و پسرش شده افغان
آرشیف، یک خانواده بی‌بضاعت و پسرش شده افغان

اما این تنها عبدالمطلب نیست که امروزه در افغانستان با مشکلات اقتصادی و شب‌های سخت مواجه است.

صالحه، زن بیوه‌ای که از سه سال به این‌سو به سه فرزندش غذا تهیه می‌کند. او در دو سال گذشته برای معلمان یک مکتب خصوصی در کابل آشپزی می‌کرد، اما از ۱۵ اگست به بعد این مکتب خصوصی تعطیل و صالحه هم بی‌کار شده‌است.

او می‌گوید که فرزندانش اغلب غذای شام نمی‌خورند و گرسنه به خواب می‌روند و برای چای صبح هم چیزی در دسترخوان نمی‌داشته باشند.

صالحه می‌گوید، قبلاً همسایه‌هایش به او کمک می‌کردند، اما وضعیت بد اقتصادی سبب شده که درآمد همسایه‌هایش هم کاهش یابد و دیگر از او دستگیری کرده نتوانند.

صالحه می‌گوید: ​"حالا راه دیگری به جز شستن لباس مردم برای من وجود ندارد، اما از این طریق هم پول خوبی بدست نمی‌آورم. مردم آنقدر پول ندارند که به من بدهند. من از جهان می‌خواهم که به صدای افغان‌های فقیر گوش دهند."

شماری از کودکان افغان حین جمع‌آوری کاغذ و برخی اشیای قابل سوخت
شماری از کودکان افغان حین جمع‌آوری کاغذ و برخی اشیای قابل سوخت

این در حالی‌ست که اسلو، پایتخت ناروی امروز میزبان یک نشست مهم با حضور مقام‌های طالبان، نماینده‌گان امریکا و اتحادیه اروپا و همچنین زنان، فعالان جامعۀ مدنی و خبرنگاران از سراسر افغانستان است. انتظار می‌رود این نشست تا روز سه شنبه ادامه یابد.

وزارت امور خارجۀ ناروی گفته است که در این نشست روی وضعیت بشری افغانستان و راه حل مشکلات موجود از جمله موضوعات دیگر بحث خواهد شد.

آنیکین هاتفیلد، وزیر امور خارجه ناروی گفت که کشورش به شدت نگران وضعیت فعلی بشری در افغانستان است که به‌گفتۀ او میلیون‌ها افغان با بحران بشری مواجه اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان نیز گفت که هیئت طالبان در کنفرانس اسلو با نماینده‌گان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس اسلو گفت‌وگو و نشست‌هایی را برای دریافت کمک خواهد داشت.

آقای کریمی به رادیو آزادی گفت: "هیئت امارت اسلامی در آن‌جا در مورد جذب کمک‌ها گفت‌وگو و جلساتی خواهد داشت و امید است کشورهای‌که این هیئت با آن‌ها دیدار می‌کند از آن‌ها کمک و حمایت کنند. همکاری در حل مشکلات اقتصادی حیاتی است. امیدواریم در این بخش پیشرفت‌های داشته باشیم."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

در همین حال برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به نتایج این نشست خوشبین هستند.

تاج محمد تلاش، یکی از این کارشناسان می‌گوید که جهان در تلاش است تا افغان‌ها را از یک فاجعۀ انسانی نجات دهد: "افغانستان اکنون از نظر اقتصادی در مرحله‌ای است که باید وعده‌ها به عمل تبدیل شود و افغان‌ها احساس می‌کنند که جامعۀ جهانی به آن‌ها کمک‌های بشردوستانه می‌دهد، سیستم بانکی خود را تقویت می‌کنند و همچنین جغرافیای افغانستان نیاز به سرمایه‌گذاری و پول نقد و جنس دارد تا به این کشور تزریق گردد و بتوانیم از این فاجعه انسانی نجات پیدا کنیم."

قابل ذکر است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته میلادی، گرسنه‌گی و فقر در این کشور رو به افزایش بوده و این موضوع نگرانی‌های کشورهای جهان و سازمان‌های مختلف حقوق بشری را برانگیخته است.

طالبان یکی از عوامل بحران اقتصادی افغانستان را مسدود شدن بیش از ۹ میلیارد دالر از سوی امریکا می‌داند و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته که در نشست اسلو روی آن بحث خواهد شد.

اما پیش از این جن ساکی، سخنگوی قصر سفید در مورد پول‌های منجمد شدهٔ‌ افغانستان گفته بود که این یک موضوع پیچیده است و آنان در هماهنگی با شرکا و متحدان خود در این مورد به‌گونۀ متداوم بحث می‌کنند.

XS
SM
MD
LG