لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

امیرخان متقی: روابط افغانستان با بیشتر کشورها به حالت عادی برگشته است


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

در حالی‌که تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است سرپرست وزارت خارجه طالبان می‌گوید که در ۴ ماه گذشته دست آورده‌های قابل ملاحظه داشته اند.

امیرخان متقی ناوقت روز گذشته پنجشنبه (۱۶ جدی ۱۴۰۰) در نشستی با سخنگویان تازه حکومت طالبان گفت که درحال حاضر روابط شان با بیشتر کشورها به حالت عادی برگشته است.

به گفته وی شماری از کشورها تعهد باز کردن دوباره سفارت‌های شانرا در کابل کرده اند: "سفارت‌های ما که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارند روابط ما با آن‌ها در یک حالت عادی قرار دارد، به بیشتر کشورها دیپلومات‌های خود را اعزام کرده ایم و این سلسله ادامه دارد، این همه دست آورد است که حالا ما در بسیاری از کشورها دیپلومات‌ها را گماشته ایم و رفت و آمد رسمی داریم."

اما آقای متقی از آن کشورها نام نبرد که دیپلومات‌های شانرا به آنجا فرستاده اند.

برای معلومات بیشتر در این مورد سخنگوی وزارت خارجه طالبان دستیاب نشد تا بهپرسش رادیو آزادی پاسخ دهد.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شدند که حکومت طالبان تنها دیپلومات‌های خود را به کشور همسایه پاکستان اعزام کرده است.

آقای متقی گفت که در حال حاضر سفارت‌های بیشتر کشورها در افغانستان فعال اند و کارهای شانرا به پیش می‌برند اما نگفت کدام کشورها.

به گفته وی، دیپلومات‌های بیشتر کشورها به افغانستان رفت و آمد دارند و این خود برای به رسمیت شناختن یک آغاز است.

به گفته آًقای متقی در حال حاضر حکومت طالبان به شماری از کشورها دیپلومات هایش را فرستاده است واین روند ادامه دارد.

اما شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی می‌گوید که ادعا در مورد یک پالیسی خارجی موفق زمانی صورت گرفته می‌تواند که حکومت از سوی جهان به رسمیت شناخته شده باشد.

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی

او گفت که هنوز قبل از وقت است که طالبان در مورد موفق بودن پالیسی خارجی‌شان بحث کنند: "طالبان سیاست خارجی خود را موفق می‌دانند اما بد بختانه که هیچ کشور جهان با آنها به عنوان یک نظام و حکومت روابط دیپلوماتیک و رسمی ندارد، من فکر می‌کنم که این قبل از وقت خواهد بود که طالبان سیاست خارجی خود را ارزیابی کنند."

سرپرست وزارت خارجه طالبان در حالی از پیشرفت‌ها در بخش به رسمیت شناختن حکومت‌شان سخن می‌‌گوید که پیش از این شماری از زنان ساکن در کابل حین راه اندازی تظاهرات از جامعه جهانی خواستند که حکومت طالبان را نباید به رسمیت بشناسند.

آنها این تظاهرات را بخاطر ممانعت آموزش دختران و کار زنان و محدودیت‌های وضع شده بر آنان از سوی طالبان راه اندازی کردند.

هر چند راه اندازی این گونه تظاهرات با ممانعت طالبان روبه‌رو شد اما از سوی دیگر جامعه جهانی تاکید کرده است تا زمانی که طالبان اقدام به ایجاد حکومت همه شمول نکرده، احترام به حقوق بشر بخصوص حقوق زنان و دختران را رعایت نکند، اجازه آموزش و کار را به دختران و زنان نداده و روابط‌شان را با گروه‌های دهشت افگن قطع نکند، حکومت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد.

شرایط که حکومت طالبان می‌گوید که برخی آنها را عملی کرده و روی عملی کردن دیگر شرایط نیز کار می‌کند.

XS
SM
MD
LG