لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

نشست سه روزه در بارۀ افغانستان در اسلو آغاز شد


آرشیف، گوشۀ از شهر اسلو
آرشیف، گوشۀ از شهر اسلو

نشست سه روزه در بارۀ وضعیت کنونی افغانستان امروز یکشنبه در اسلو پایتخت ناروی آغاز شد.

در این نشست هیئت حکومتی طالبان، شماری از سیاستمداران افغانستان، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و خبرنگاران دعوت شده‌اند.

در اولین روز این نشست، یک هیئت ۱۵ نفره از حکومت طالبان با اعضای جامعۀ مدنی افغانستان، خبرنگاران و فعالان حقوق زنان دیدار و در مورد حقوق بشر گفت‌وگو کردند.

مقام‌های ارشد طالبان در روزهای دوشنبه و سه شنبه هم با دیپلومات‌های غربی از جمله نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده که این گفت‌وگوها پشت درهای بسته در هتل سوریا موریا صورت خواهد گرفت.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان هنگام سفر به سوی ناروی از میدان هوایی بین‌المللی کابل گفت که در این نشست سه روزه در بارۀ وضعیت سیاسی، اقتصادی و بشری با مقام‌های کشورهای مختلف جهان گفت‌وگو خواهد کرد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، این هیئت با نماینده‌گان امریکا و اروپا در بارۀ تحریم‌های اعمال شده بر طالبان، آزادسازی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، سرمایه‌گذاری و موضوع‌های دیگری گفت‌وگو خواهد کرد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

وی امیدوار است که این دیدارها نتایج خوبی را در پی داشته باشد: "در مجموع این امیدواری است که این سفر نتایج خوبی خواهد داشت، انتظار داریم نتایج آن امیدوار کننده باشد."

آقای کریمی افزود که هیئت طالبان با شماری از افغان‌ها نیز در این نشست دیدار خواهد کرد.

موضوعات مهم این نشست بحث روی وضعیت کنونی بشری و اجتماعی در افغانستان خوانده شده‌است.

وزارت خارجۀ ناروی گفته که این نشست سه روزه به هدف به رسمیت شناختن طالبان برگزار نشده، بلکه هدف اصلی آن یافتن راه حلی برای مشکلات حقوق بشری این کشور به ویژه حقوق زنان است.

در همین حال در کابل شماری از اعضای حزب موج تحول در نشست خبری امروز خواستند که در اسلو به طالبان فشار وارد شود تا به حقوق سیاسی، بشری، اجتماعی و آزادی بیان شهروندان افغانستان احترام بگذارند.

مونسه مبارز، عضو این حزب به خبرنگاران گفت: "ما بالاخره با سرنوشتی سخت، تاریک، ناامید و گمشده روبه‌رو هستیم و کنفرانس ناروی در چنین زمانی برگزار می‌شود."

به‌گفتۀ اعضای این حزب، وضعیت کنونی به نفع مردم افغانستان است و جامعۀ جهانی باید برای اصلاح آن بحث گسترده و همه جانبه‌ای را آغاز کند.

دو تن از فعالان زن افغان که در کنفرانس اسلو شرکت کرده اند، به رادیو آزادی گفتند که در این نشست خواستار حقوق زنان افغان خواهند شد که پس حاکمیت طالبان از آن‌ها گرفته شده‌است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حکومت آن‌ها آموزش و کار دختران و زنان را محدود کرده‌است.

اما شماری از زنانی‌که اخیراً در کابل دست به تظاهرات زده و خواستار حقوق خود شده‌اند، به رادیو آزادی گفته اند، بانوانی‌که در این نشست شرکت می‌کنند نمی‌توانند نمایندۀ آن‌ها باشند و باید از نماینده‌گان آنان نیز در نشست اسلو حضور می‌داشتند.

تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در شهر کابل
تظاهرات شماری از زنان معترض افغان در شهر کابل

شماری از افغانان که شمار شان به ۱۰ تا ۲۰ تن می‌رسید نیز به روز شنبه در برابر وزارت خارجۀ ناروی در اسلو تجمع کرده و شعار عدالت و برابری سر دادند.

روز جمعه نیز شماری از افغانان در آن‌جا تجمع کرده بودند و خواستار اجازه ندادن به ورود مقام‌های طالبان به ناروی شده بودند.

ناروی پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز چند بار میزبان گفت‌وگوهای میان نماینده‌گان حکومت پیشین افغانستان، سیاستمداران و طالبان بوده که برخی از این نشست‌ها پنهانی برگزار شده بود.

برخی از سیاستمداران می‌گویند مهم‌ترین موضوع در این نشست تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران کنونی در افغانستان است.

هیئت طالبان پیش از این نشست با اعضای جبهۀ مقاومت ضد حکومت‌شان در تهران نیز دیدار کرده بود، اما این دیدار نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

XS
SM
MD
LG