لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

واکنش‌های مختلف در پیوند به برگزاری نشست اوسلو


توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می‌گوید، از اقدام ناروی مبنی بر دعوت افغانان فعال و طالبان برای دیالوگ، استقبال می‌کند.

او افزود، رهبران جامعه مدنی ستون فقرات اقتصاد‌ها و جوامع سالم و مرفه می‌باشند.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان را در این سفر به اوسلو ، مقام‌های امریکایی مشمول رینا امیری نماینده ویژه امریکا برای حقوق بشر و حقوق زنان و همچنان دیگر مقام‌ها از وزرات خزانه‌داری و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا (یو اس اید) همراهی می‌کنند.

توماس وست در این رشته تویت‌های دیروزش افزود، با طالبان نگرانی‌های خود، افغانستان با ثبات و همه شمول را با یک دیپلماسی شفاف به پیش می‌برد.

در کناری مقام‌های امریکایی، تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی به شمول نماینده خاص اروپا برای افغانستان هم برای اشتراک در نشست به میزبانی ناروی در شهر اوسلو اند تا با نمایندگان طالبان گفتگو کنند.

در این حال طالبان می‌گویند، هیئت آنها در اوسلو با نمایندگان امریکایی و اروپایی، در باره وضع تعزیرات بر حکومت آنها، رهایی پول‌های منجمد شدهٔ افغانستان، کمک‌های بشری، انکشاف روابط دیپلماتیک، سرمایه گذاری و برخی مسایل دیگر بحث می‌کنند.

وزارت خارجه ناروی اعلام کرد که هیئت طالبان تا روز سه‌شنبه (۵ دلو/۲۵ جنوری) به بحث‌ها و گفتگو‌های‌شان در ناروی دوام می‌دهند.

بر اساس پلان، طالبان در روز اول دیدار خود با فعالان افغان و افغان‌های مقیم کشور‌های غربی در هوتل سوریا موریا شهر اوسلو دیدار و گفتگو کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان دیروز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در این نشست روی مسایل مختلف بحث و تبادل نظر صورت گرفت، همچنان مشوره‌های شخصیت‌های سیاسی و شخصیت‌های که در اروپا زندگی می‌کنند، گرفته شد. نظریات شان جمع آوری شد. همچنان از موقف امارت اسلامی حمایت کردند. امارت اسلامی افغانستان هم تاکید به این کرد که به خاطر پیشبرد امور به گونه بهتر تلاش می‌ورزد و به همکاری تمام افغان‌ها نیاز دارد. همه فیصله کردند که به خاطر اقدامات بعدی گام‌های بیشتر را هم بر می‌دارند."

نشست دیروز در اوسلو واکنش‌های را هم به دنبال داشت.

سمیرا حمیدی
سمیرا حمیدی

سمیرا حمیدی یکی از زنان فعال افغان است.

او به رادیو آزادی گفت، دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی در اوسلو در ارتباط به حقوق بشری و حقوق زنان از طالبان تعهد کتبی بگیرند: "تقاضای من از نشست اوسلو این است که اول شرایط بسیار جدی در قسمت مشارکت سیاسی زنان، در قسمتی همه شمول بودن سیستم در داخل کشور و در قسمت باز کردن مکاتب متوسطهٔ دختران، باید بعد از نشست نتایج مطلوبی به دست بیایید. طالبان باید تعهد کتبی روی کاغذ بدهند و امضا کنند که آنها مسایل حقوق بشر و موارد حقوق زنان را احترام می‌کنند."

نشست به میزبانی ناروی در اوسلو اعتراض‌های را نیز بر انگیخت.

تعدادی از افغانان در مقابل وزارت خارجه ناروی در اوسلو، در سفارت خانه‌های ناروی در بریتانیا و کانادا گردهمایی‌های اعتراضی را به راه انداختند.

عدهٔ از سیاستمداران ناروی هم به این نشست امیدوار نبوده و مصارف در این نشست را بی‌معنا خوانده اند.

پیش از این وزارت خارجه ناروی در اعلامیه‌ای گفته که برگزاری این نشست به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نبوده و هدف عمدهٔ آن پیدا کردن راه حل جهت رعایت حقوق بشری به ويژه حقوق زنان در افغانستان است.

تعدادی از افغانانی که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند هم می‌گویند، از هر راه که برای بهبود وضعیت در افغانستان استفاده شود، استقبال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG