لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

تنش‌های روسیه با اوکراین؛ مسکو: تحریم‌های احتمالی به پوتین لطمه‌ای نخواهد زد


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور اوکراین

در حالی‌که کشورهای بریتانیا و ایالات متحدۀ امریکا گفته اند که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین، احتمال وضع تحریم‌ها بر شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را رد نمی‌کنند، کرملین می‌گوید که این حرکت به شخص رئیس جمهور نه، بلکه به روابط دیپلماتیک لطمه خواهد زد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز (۲۶ جنوری) به خبرنگاران در مسکو گفت که تحریم‌های فردی بر ضد ولادیمیر پوتین به‌گفتۀ او"دردناک"، اما از نظر سیاسی مخرب نخواهد بود.

پسکوف همچنان گفت که از لحاظ قانونی، رهبران ارشد روسیه از داشتن دارایی‌ و حساب‌های بانکی در خارج از این کشور منع شده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

این اظهارات بعد از آن صورت گرفته که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا ۲۵ جنوری با صدور یک تهدید نادر گفت که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین، تحریم‌های شخصی را بر ولادیمیر پوتین در نظر خواهد گرفت.

لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در پاسخ به این سؤال که آیا بریتانیا یک اقدام مشابه را در نظر خواهد گرفت گفت، بریتانیا "هیچ چیزی را رد نمی‌کند".

در این حال سفارت ایالات متحده در کیف از امریکایی‌ها مقیم در اوکراین خواسته که با توجه به وضعیت "غیر قابل پیش‌بینی" روی ترک این کشور، غور کنند.

سفارت امریکا در کیف در اعلامیه‌ای گفته که "به دلیل افزایش تهدید اقدام نظامی روسیه، وضعیت امنیتی در اوکراین همچنان غیر قابل پیش‌بینی است و می‌تواند بدون اطلاع بدتر شود".

سفارت ایالات متحده از شهروندان امریکایی در اوکراین خواسته که اکنون با استفاده از گزینه‌های موجود ترانسپورتی تجارتی یا خصوصی، از این کشور خارج شوند.

ویتالی کلیچکو (Vitali Klitschko) شاروال کیف پایتخت اوکراین نیز با اشاره به وضعیت غیر قابل پیش‌بینی در یک مصاحبه از طریق سکایپ از کیف به تلویزیون کرنت تایم (Current Time) گفت: "در حالات اضطراری، ما زنگ‌های خطر داریم که در مورد تهدیدها هشدار می‌دهند. ما به رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو هم نیاز خواهیم داشت، تا اطلاعات لازم را در مورد اقداماتی‌که باید توسط شهروندان انجام شود، ارائه کنند."

ویتالی کلیچکو شاروال کیف پایتخت اوکراین
ویتالی کلیچکو شاروال کیف پایتخت اوکراین

روسیه بارها آماده‌گی حمله به اوکراین را رد کرده، اما به‌گفتۀ استخبارات غرب، بیش از ۱۰۰ نیروی روسی در نزدیک سرحد با اوکراین مستقر شده‌اند و سلسلۀ از تمرینات زمینی و بحری را انجام داده‌اند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی به‌طور غیر قانونی شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین با قلمرو خود ملحق ساخت، این حرکت باعث تشدید تنش‌ها در روابط روسیه با اوکراین و کشورهایی غربی شده‌است.

XS
SM
MD
LG