لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

بریتانیا و روسیه روی مذاکرات نادر مقامات ارشد دو کشور توافق کردند


(راست-چپ) وزیران خارجه بریتانیا و روسیه
(راست-چپ) وزیران خارجه بریتانیا و روسیه

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اروپایی و روسی، لندن و مسکو توافق کرده‌اند که مذاکرات نادر در سطح عالی برای گفت‌وگو در مورد بحران موجود در امتداد سرحد روسیه با اوکراین، انجام دهند.

این مذاکرات در مورد بحران در سرحد روسیه با اوکراین صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری دولتی روسیه تاس دیروز (۲۲ جنوری) گزارش داد که لیز تراس (Liz Truss) وزیر امور خارجه بریتانیا در ماه فبروری سال جاری میلادی برای گفت‌وگو با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مسکو سفر خواهد کرد.

تاس به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه که از افشای نام او خودداری کرده گفته که لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا درخواست این فرصت سفر به مسکو را کرده و توسط مقامات روسی تأیید شده‌است.

سفر پیشنهادی تراس اولین وزیر خارجه بریتانیا به مسکو از ماه دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی به این‌سو خواهد بود.

وزیر دفاع بریتانیا
وزیر دفاع بریتانیا

تا هنوز لندن در مورد این خبر واکنش نشان نداده‌است.

در این حال، خبرگزاری فرانس پرس به نقل از یک "منبع ارشد دفاعی بریتانیا" نوشته که بن والاس (Ben Wallace) وزیر دفاع بریتانیا از سرگی شویگو (Sergei Shoigu) وزیر دفاع روسیه دعوت کرده، تا در مورد تنش‌ها در اوکراین گفت‌وگو کنند.

با توجه به این‌که آخرین گفت‌وگوهای دفاعی بین مسکو و لندن در سال ۲۰۱۳ انجام شده، این منبع گفته که سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه پیشنهاد کرده که به جای لندن، آن‌ها در مسکو با هم دیدار کنند.

این ابتکارات در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بین روسیه و غرب روی تقویت حضور نظامی روسیه در امتداد سرحدات با اوکراین و درخواست مسکو برای محدود ساختن فعالیت‌های ناتو در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، به شدت افزایش یافته است.

لیز تراس (Liz Truss) وزیر امور خارجه بریتانیا ۲۱ جنوری در یک سخنرانی در استرالیا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد که "قبل از این‌که مرتکب یک اشتباه بزرگ استراتژیک شود، از اوکراین دست بکشد و عقب نشینی کند".

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

به‌گفتۀ لیز تراس، تهاجم بر اوکراین "منجر به پرتگاه وحشتناک و از دست دادن زنده‌گی انسان‌ها خواهد شد".

مذاکرات پیشنهادی همچنان در حالی صورت گرفته که به دنبال مسمومیت مرگبار الکساندر لیتویننکو (Aleksandr Litvinenko) افسر سابق استخبارات روسیه در سال ۲۰۰۶ میلادی و سوء قصد به ترور سرگی اسکریپال افسر سابق استخبارات نظامی روسیه در شهر سالزبری در سال ۲۰۱۸ میلادی و اینک استقرار نیروهای روسی در سرحد با اوکراین تنش‌ها بین بریتانیا و روسیه به شدت افزایش یافته است.

حکومت بریتانیا مسکو را مسئول هر دو حمله دانسته، ولی مسکو این اتهامات را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG