لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

اعلان بازگشایی پوهنتون‌های دولتی در افغانستان؛ آیا دختران هم اجازه خواهند داشت؟


مراسم فراغت شماری از محصلان دختر افغان
مراسم فراغت شماری از محصلان دختر افغان

وزارت تحصیلات عالی طالبان از بازگشایی پوهنتون‌های دولتی در سراسر کشور خبر داده، اما در بارۀ چگونگی حضور دختران در پوهنتون‌ها چیزی نگفته است.

عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان دیروز یکشنبه با نشر ویدیویی از آغاز دروس پوهنتون‌های سراسر کشور گفته که درس‌های پوهنتون‌های ولایت‌های گرم‌سیر در سیزدهم دلو و از ولایات سرد سیر در هفتم حوت آغاز خواهد شد.

عبدالباقی حقانی در این ویدیو همچنان گفته دروس محصلان تازه‌شمول اول حمل آغاز خواهد شد.

عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان
عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

زرغونه یوسف‌زی، محصل سال اول روان‌شناسی در پوهنتنون کابل است که درست چند ماه پس از آغاز دورۀ محصلی‌اش به دلیل تحولات افغانستان، خانه‌نشین شد.

او از شنیدن خبر بازگشایی پوهنتنون‌ها خوشحال است، اما می‌گوید در اعلامیۀ طالبان هیچ حرفی از محصلان زده نشده و بیم آن را دارد که اجازۀ رفتن به پوهنتون را نداشته باشد.

زرغونه می‌افزاید: "آموختن علم برای مرد و زن فرض است، پس در صورتی‌که این‌ها به زنان اجازه ندهند، گناهکار می‌شوند، پس همی قسم که چند ماه است درس‌های ما پس افتاده پس شروع کنند، چون بسیار نگران هستیم، اول کرونا آمد ما نتوانستیم درس‌های خود را پیش ببریم، بعد هم پنچ ماه می‌شود امارت اسلامی آمد ما نتوانستیم به درس‌های خود ادامه بدهیم."

شهیره الهامی‌که محصل سال آخر در فاکولته ژورنالیزم پوهنتون هرات است می‌گوید، آموزش حق اساسی هر انسان است و طالبان نباید مانع آموزش دختران شوند.

شهیره می‌گوید: "به خصوص در قسمت دختر خانم‌ها هیچ تضمینی وجود دارد که آیا می‌توانند به درس خود ادامه بدهند و دیپلوم خود را بگیرند یا خیر؟ بعد از فراغت صاحب وظیفه شوند و کار کنند یا خیر؟"

احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به سؤالات رادیو آزادی در بارۀ چگونگی حضور دختران در پوهنتون‌ها پاسخ نداد.

شماری از محصلان دختر افغان
شماری از محصلان دختر افغان

اما اسدالله حسین‌زی، استاد پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید، برای‌شان گفته شده که صنف‌های دختران و پسران را از هم جدا کنند.

آقای حسین‌زی افزود: "برای ما هم همان اعلامیه وزارت تحصیلات عالی آمده، دیگه کدام محدودیتی وضع نکردند. فقط در پوهنزی طب ننگرهار تا جایی‌که من خبر دارم تایم‌های شان را تبدیل کردند، از صبح تا چاشت بچه‌ها استند و بعد و از او دختران استند."

پیش از این اتحادیۀ مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی با ایجاد طرزالعملی‌که وزارت تحصیلات عالی طالبان آن را تأیید کرده بود، از آغاز درس‌هایشان خبر داده بودند.

در این طرزالعمل گفته شده بود که محصلان دختر باید لباس سیاه بلند که تا پاشنه‌پای‌شان باشد بپوشد و صنف و زمان درس دختران و پسران جدا باشد.

در این طرح همچنان آمده که استادان صنف دخترانه یا باید زن باشند و یا هم مردان مسن و دین‌دار.

XS
SM
MD
LG