لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

واکنش شماری از محصلان دختر به اعلان تازۀ طالبان در مورد بازگشایی پوهنتون‌ها


آرشیف، جریان فراغت شماری از محصلان دختر افغان
آرشیف، جریان فراغت شماری از محصلان دختر افغان

پس از ماه‌ها اعتراض حق‌طلبی زنان در افغانستان و فشارهای جهانی، طالبان از بازگشایی دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی محصلان دختر و پسر سخن می‌گویند.

اما شماری از فعالان حقوق زن و محصلان دختر با موضوع بازگشایی مداوم دروازه‌های نهادهای تعلیمی و تحصیلی از سوی طالبان محتاطانه برخورد می‌کنند.

آنان می‌گویند طالبان به این بهانه در پی مشروعیت‌طلبی برای حکومت‌شان استند، اما می‌گویند چگونگی آغاز و دورنمای آن پسانتر روشن خواهد شد.

سمیه رامش نویسنده و فعال حقوق زن به رادیو آزاری گفت: "من فکر می‌کنم چون این روزها یکی از پر رنگ‌ترین، قوی‌ترین و تأثیرگذار ترین جبهه‌های که عملاً مبارزه می‌کند در میدان و در مقابل ایدیولوژی طالبان ایستاده است جبهه مقاومت زنان افغانستان است، این‌ها با اعلان این مطلب که دانشگاه‌ها باز می‌شود می‌خواهند یک کمی زنان از مبارزات خود عقب‌نشینی کنند و این‌ها مشروعیت خود و جلب نظر سازمان ملل و کشورهای بیرونی این کار را انجام می‌دهند."

آرشیف، شماری از محصلان پوهنتون کابل
آرشیف، شماری از محصلان پوهنتون کابل

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اما می‌گویند تلاش دارند تا دروازه‌های پوهنتون‌ها در روزهای پیشرو باز شوند و درس‌ها آغاز گردند.

احمد تقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که جدا بودن صنوف دانشجویان دختر و پسر یکی از شرایط بازگشایی نهادهای تحصیلی خواهد بود.

آقای تقی می‌گوید: "وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان کوشش می‌کند که در چند روز پیش‌رو دروازه پوهنتون‌های دولتی را باز کند و درس‌ها شروع شود، محصلین ذکور و اناث می‌توانند درس‌های خود را بخوانند، البته از نظام تعلیمی مختلط گذشته جلوگیری شده درس‌های محصلین ذکور جدا و از محصلین دختر جدا می‌باشد."

با این هم شماری از محصلان دختر از سرگیری روند آموزش و پرورش را برای دختران یک گام به جلو می‌دانند.

شماری از محصلان دختر پس از تسلط طالبان بر افغانستان
شماری از محصلان دختر پس از تسلط طالبان بر افغانستان

رنگینه از محصلان پوهنتون کندهار به رادیو آزادی گفت: "قیوداتی‌که این‌ها دارند ما هیچ مشکلی با آن نداریم، به‌خصوص که در دایره اسلام باشد، اگر این‌ها کدام قیودات شخصی خود را دارند پس ما مشکل داریم به خاطری‌که ما نمی‌توانیم به هر نظر شخصی این‌ها گوش کنیم و او را برای خود عملی کنیم چرا که ما انسان هستیم ما هم از خود حق داریم."

طالبان در حالی از بازگشایی دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی محصلان دختر سخن می‌گویند که جامعۀ جهانی شرایطی را به‌شمول رعایت حقوق بشر و تأمین حق آموزش و کار برای دختران برای به رسمیت شناختن طالبان گذاشته اند.

به تازه‌گی هم ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته است که قرار است تمامی مکتب‌های دختران نیز سر از سال نو آموزشی آغاز شوند، اما در این باره جزئیات بیشتر نداده‌است.

XS
SM
MD
LG