لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

ادعای یکی از جوگی‌ها: ناحیۀ ۴ کابل برایم اجازه فعالیت نمی‌دهد، مسئولان رد می‌کنند


یکی از سندهای که محمد صابر مظفری به دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.
یکی از سندهای که محمد صابر مظفری به دسترس رادیو آزادی قرار داده‌است.

یکی از کسانی‌که خود را نمایندۀ قوم جوگی‌ها در کابل می‌خواند ادعا دارد که به دلیل تبعیض‌های موجود در برابر جوگی‌ها به او به‌عنوان وکیل گذر اجازۀ فعالیت داده نمی‌شود، ادعای که مسئولان ناحیه چهارم رد می‌کنند.

محمد صابر مظفری، اسنادی را با رادیو آزادی شریک کرده که نشان می‌دهد، شاروالی کابل او را مطابق یک مکتوب در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ به عنوان وکیل گذر منطقۀ چمن ناحیه ۴ شاروالی کابل گماشته، اما به‌گفتۀ او، تا به حال به دلیل آن‌چه که او تعصب در برابر جوگی‌ها عنوان می‌کند، برخی مسئولان ناحیۀ چهارم به وی اجازۀ فعالیت نداده‌اند.

آقای مظفری برخی از مسئولان ناحیۀ ۴ شاروالی کابل را به برخورد تعصب‌آمیز در برابر خودش متهم می‌کند و می‌گوید که آنان به همین دلیل مانع کار او می‌شوند.

آقای مظفری می‌گوید، تنها در مرحلۀ توزیع نان خشک در زمان شیوع ویروس کرونا به او اجازۀ فعالیت داده شده و بس.

یکی از سندهای که از سوی آقای مظفری به دسترس رادیو آزادی قرار داده شده‌است.
یکی از سندهای که از سوی آقای مظفری به دسترس رادیو آزادی قرار داده شده‌است.

او به رادیو آزادی گفت: "آنان کوشش دارند به نام قوم جوگی من را حذف کنند. من اگر به هر دروازه‌ای هم تپ و تلاش می‌کنم از دیگر جا امر هم می‌آورم ناحیه ۴ ممانعت می‌کند."

ولی آغا آخندزاده، مدیر عمومی اداری ناحیۀ چهارم شاروالی کابل ادعای محمد صابر مظفری را بی‌اساس می‌خواند.

او می‌افزاید: "وقتی‌که یک فرد با طرزالعمل برابر نیست، اسناد تحصیلی ندارد، ما او را به‌عنوان وکیل گذر نمی‌توانیم معرفی کنیم و به رسمیت نمی‌توانیم بشناسیم."

نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل هم در زمینه به رادیو آزادی گفت: "اگر کسی شکایتی دارد که با آنان برخورد دوگانه‌ای از طرف ناحیه یا هر جایی صورت گرفته بدون شک مقام شاروالی کابل در خدمت‌شان است، می‌شود عریضه خود را با اسناد پیش کنند ما در خدمت‌شان هستیم."

شماری از جوگی‌ها، از نزدیکان محمد صابر مظفری
شماری از جوگی‌ها، از نزدیکان محمد صابر مظفری

یکی از شرایط وکیل گذر شدن فراغت از صنف دوازدهم مکتب است، اما محمد صابر مظفری می‌گوید، ۲۰ سال است که باشندۀ ناحیۀ چهارم کابل است و به‌خاطر نداشتن شناسنامه و به‌عنوان یک جوگی در‌ وقت‌اش نتوانسته بیشتر از صنف دهم درس بخواند.

جوگی‌ها یگانه اقلیت قومی افغانستان اند که تا کنون هم با بحران هویتی و در بیشتر موارد در گرفتن تذکره با چالش روبه‌رو اند.

XS
SM
MD
LG