لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

ادامه نشست طالبان در ژنیو؛ یکی از اشتراک کنند‌ه‌گان: تمرکز روی حقوق زنان است


آرشیف، عکس جنبۀ تزئینی دارد.
آرشیف، عکس جنبۀ تزئینی دارد.

نشست "جنوا کال" سویس در پیوند به افغانستان به روز پنجشنبه هم دوام داشت.

در این نشست یک هیئت ده نفری از طالبان هم شرکت کردند.

بریال نصرتی مسئول "حرکت ملی خط سوم" و یک تن از اشتراک کنند‌ه‌گان این نشست به رادیو آزادی گفت، گفت‌وگوها با نماینده‌گان طالبان در مورد کمک‌های جهانی، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران پشت در‌های بسته دوام دارد.

آقای نصرتی گفت، جزئیات گفت‌وگو و بحث‌ها تا پایان این نشست محرمانه است، اما بعداً با رسانه‌ها شریک ساخته خواهد شد.

آقای نصرتی می‌افزاید: "مسایل حقوق بشر، مسایل کمک‌رسانی، مسایل همین مبانی حقوق بشر بسیار مطرح بوده، از جانب ما مسئله حق دختران ما، حق تحصیل که در مسایل حقوق بشر بوده و دیگر موضوعات بوده است."

آما آقای نصرتی در مورد دیگر جنبه‌های این گفت‌وگو و اشتراک کنند‌ه‌گان طالبان جزئیات نداد و نه هم در جای دیگری معلومات مرتبط با این موارد منتشر شده‌است.

نهاد غیر دولتی "جنوا کال" کشور سویس که در بخش مصونیت مردم ملکی در حال جنگ کار می‌کند، روز سه شنبه در یک اعلامیۀ خبری گفت که از دوشنبه تا جمعه از یک نشست پشت درهای بسته در بارۀ افغانستان میزبانی می‌کند که به‌گفتۀ این نهاد، هدف آن تسریع کمک‌های بشردوستان به افغانستان است.

مقام‌های وزارت خارجۀ سویس گفته اند، حضور هیئت طالبان در این کشور به معنی به رسمیت شناختن آنان نیست.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

روز گذشته بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان هم به رادیو آزادی گفت که در مورد همین موضوعات بحث می‌شود.

به‌گفتۀ وی، هیئت طالبان به رهبری قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه عازم سویس شده که نماینده‌گانی از وزارتخانه‌های دفاع، داخله و قضایی آنان نیز او را همراهی می‌کنند.

این در حالی‌ست که رئیس سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه نهم فبروری در حساب تویتر خود نوشت که با سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در مورد وخامت اوضاع صحی و بشردوستانه در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

تدروس ادهانوم گبریاسوس در این دیدار تأکید کرد که با وجود یک تعداد پیشرفت‌ها وضعیت صحی در افغانستان هنوز هم بحرانی است و وضعیت بشری هم زنده‌گی مردم را با خطر مواجه می‌کند و به دلیل افزایش واقعات مثبت کرونا در افغانستان نیاز است که وسایل تشخیص 'کووید-۱۹' به ویژه نوع اومیکرون آن برای این کشور فراهم شود.

اما دیروز همزمان شماری از زنان در سویس در مقابل هوتلی‌که نماینده‌گان طالبان در آن بود و باش دارند دست به تظاهرات زدند.

اعتراض این زنان در پیوند به بازداشت زنان معترض در کابل و معلوم شدن جای نگهداری و رهایی آنان بود.

فرزانه مرسل علی که در جمع این تظاهرات کننده‌گان بود، به رادیو آزادی گفت: "هدف اعتراض امروز خیلی مشخص، ساده و کوتاه بود و همچنان خواست ما از طالبان حق کار، حق تحصیل و آزادی برای خانم‌ها و دختران در افغانستان است و همچنان آزادی بانوان معترض که توسط طالبان ربوده شدند."

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز شام چهارشنبه نهم فبروری، با ابراز نگرانی از طالبان خواست که فعالان مدنی زن بازداشت شدۀ افغان را آزاد کنند.

گوترش در حساب تویتر نوشت: "من عمیقاً نگران سلامتی زنان فعال ناپدید شده هستم."

او همچنان نوشت که شماری از فعالان مفقود شدند و از آن زمان تا به حال با آنان ارتباطی وجود ندارد.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

طالبان بازداشت این فعالان زن را رد کرده‌اند، اما سرپرست وزارت امور خارجۀ طالبان دیروز به نمایندۀ سازمان ملل در کابل اطمینان داد که تلاش‌ها در این باره جریان دارد.

زنان ناپدید شده فعالانی هستند که اخیراً در تظاهرات ضد طالبان شرکت کرده بودند.

گفتنی است که هیئت طالبان در حالی به سویس سفر کرده که حدود دو هفته پیش هیئتی به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان نیز به ناروی سفر کرده بود و با نماینده‌گان کشورهای امریکا و عضو اتحادیۀ اروپا و تعدادی از نماینده‌گان اقشار مختلف افغانستان در مورد مسائل مختلف به ویژه حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG