لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

واشنگتن پیشنهاد پارلمان روسیه در مورد دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین را محکوم کرد


پارلمان روسیه، دوما
پارلمان روسیه، دوما

واشنگتن پیشنهاد اخیر پارلمان (دومای) روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین را به شدت محکوم کرده‌است.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا گفته که چنین اقدامی "نقض فاحش قوانین بین‌المللی است."

کشورهای غربی و اوکراین همچنان در مورد ادعاهای روسیه مبنی بر آغاز خروج نیروهای این کشور از سرحد با اوکراین به دیده تردید نگریسته، می‌گویند مسکو به افزایش گسترده نظامی‌اش که ترس از تهاجم قریب‌الوقوع را برانگیخته، ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه دیروز ۱۶ فبروری ویدیویی را نشر کرد که خارج شدن تانک‌ها، وسایط رزمی، نیروهای پیاده و واحد های توپچی را از شبه جزیره کریمیا نشان می‌دهد که مسکو آن را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین تصرف کرد.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، گفته که پیمان نشانه‌های هر گونه تنش‌زدایی را علیرغم اعلام روسیه در مورد خروج نیروهای مستقر در نزدیک سرحد با اوکراین مشاهده نکرده‌است.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا نیز گفته که لندن تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر خروج نیروهای روسیه از مواضع نزدیک سرحد اوکراین را ندیده است.

کشورهای غربی احتمال حملۀ روسیه بر اوکراین را به تاریخ ۱۶ فبروری پیش‌بینی کرده بودند، اما ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ۱۶ فبروری را روز اتحاد اعلام کرد و دیروز در یک پیام ویدیویی که در تیلیفون او در شهر کیف ثبت شده، گفت: "ما با یک آرزوی مشترک متحد شده ایم، آرزوی زنده‌گی، زنده‌گی در صلح، زنده‌گی شاد با خانواده، فرزندان و والدین مان، ما کاملاً مستحق همه این‌ها هستیم، زیرا در این‌جا در خانه خود هستیم. ما در اوکراین هستیم و هیچ کس خانه ما را آن‌طور که ما آن را دوست داریم دوست نخواهد داشت و هیچ کس دیگر جز ما هم نمی‌تواند از خانه ما، دفاع کند."

تجمع نظامی حدود ۱۳۰ هزار عسکر روسی در نزدیک سرحد با اوکراین و افزایش تحرکات نظامی این کشور نگرانی‌هایی را در مورد حمله روسیه بر اوکراین ایجاد کرده‌اند.

ولی مسکو هر گونه طرح حمله بر اوکراین را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG