لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

بریتانیا: نشانه‌ی از دور کردن سربازان روسیه از سرحدات اوکراین دیده نشده‌است


تانک‌های روسی در نزدیکی مرز با اوکراین
تانک‌های روسی در نزدیکی مرز با اوکراین

در تازه‌ترین واکنش‌ها بریتانیا گفته که تا حال هیچ نشانه را مشاهده نکرده که قوای روسیه در سرحدات اوکراین کاهش یافته باشند.

در این مورد بن والیس وزیر دفاع بریتانیا امروز چهارشنبه در صحبت با رادیو تایمز سخن گفت.

او همچنان گفت شواهد برعکس ادعای روسیه را در این مورد نشان می‌دهد و با سخنان اخیر کرملین تطابق دارد.

بریتانیا و امریکا مکرراً هشدار می‌دهند که روسیه به هدف اشغال اوکراین بیش از ۱۳۰ هزار سرباز خود را در نزدیکی سرحدات اوکراین مستقر ساخته است.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا هم دیروز ۱۵ فبروری گفته بود هیچ علامتی را مشاهده نکرده که روسیه تعداد سربازان خود را در این مناطق کاهش داده باشد.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا
جو بایدن رئیس جمهور امریکا

اما قبل از این وزارت دفاع روسیه گفته بود که این کشور خروج نظامیانش را از سرحدات اوکراین آغاز کرده و به‌گفته آن امیدواری برای کاهش تشنج بیشتر شده‌است.

در همین حال مجلس نمانیده‌گان پارلمان روسیه دوما دیروز ۱۵ فبروری به طرفداری یک قطعنامه رای داده و از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین خواست که دو منطقه در شرق اوکراین را همچون دولت‌های مستقل به رسمیت بشناسد.

رئیس مجلس نماینده‌گان روسیه وییچی سلاف ولودین که به حزب طرفدار کرملین مربوط می‌شود دیروز بعد از مجلس دوما گفت این قطع‌نامه را بلا فاصله امضاکرده و برای ملاحظه به رئیس جمهور پوتین می‌فرستد.

اگر این قطع‌نامه از سوی پوتین هم تصدیق شود تشنج بین غرب و روسیه بیشتر خواهد شد.

به رسمیت شناخته شدن استقلال دونتسک و لوهانسک که منطقه دونباس یاد می‌شود پروسه صلح شرق اوکراین را که در منسک امضا شد، نیز خاتمه می‌دهد.

یک سرباز اوکراینی در یکی از پوسته‌ها در نزدیکی لوهانسک
یک سرباز اوکراینی در یکی از پوسته‌ها در نزدیکی لوهانسک

در این مناطق جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه با حکومت اوکراین در جنگ هستند و در این جنگ‌ها از ماه اپریل سال ۲۰۱۴ به این‌سو ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.

جوزف بوریل دیپلومات عالی رتبه اتحادیه اروپا گفته است به رسمیت شناختن این دو منطقه با موافقتنامه منسک کاملاً در تضاد می‌باشد.

او تأکید نمود که اتحادیه اروپا از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و سرحدات این کشور را که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده غیر قابل تغییر می‌داند.

XS
SM
MD
LG