لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

واکنش طالبان به گزارش پنتاگون در مورد تلاش گروه داعش برای  جذب افراد مخالف طالبان


آرشیف، بیرق‌ها و شماری از رهبران طالبان
آرشیف، بیرق‌ها و شماری از رهبران طالبان

وزارت دفاع طالبان در واکنش به گزارش وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در مورد تلاش شاخۀ خراسان داعش برای جذب آن افرادی که مخالف طالبان یا از آنان ناراض هستند، می‌گوید، داعش تهدید جدی برای افغانستان نیست و این گروه از نظر مذهبی و ایدیولوژیکی برای مردم این کشور غیر قابل قبول است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان در گفت‌وگو با رادیو آزادی گزارش وزارت دفاع امریکا را رد کرده و گفته که امریکایی‌ها با چنین گزارش‌هایی می‌خواهند شکست خود را در افغانستان توجیه کنند.

آقای خوارزمی می‌افزاید: ​"امریکا با همه امکانات از افغانستان شکست خورده‌است، حالا می‌خواهد شکست خود را توجیه کند. در افغانستان تهدیدی به نام داعش وجود ندارد. داعش از نظر ایدیولوژیکی و مذهبی با مردم افغانستان سازگار نیست. ما برنامه‌هایی داریم و مردم نگران نباشند."

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان
عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان

در گزارش تازۀ پنتاگون آمده است، داعش در افغانستان تلاش می‌کند مخالفان طالبان و افراد ناراضی را به صفوف خود جذب کند.

در همین حال برخی از مردم در کابل و ولایات نگرانند که با گرم شدن هوا حملات داعش افزایش خواهد یافت.

یکی ازین افراد که بخاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید خواهرش نزدیک به دو سال پیش در حملۀ داعش به شفاخانه صد بسر دشت برچی در غرب کابل کشته شد.

او می‌ترسد که با گرم شدن هوا حملات داعش در افغانستان افزایش یابد: "ممکن است طالبان توانایی جلوگیری از حملات را نداشته باشد، بنابر این، این نگرانی را ایجاد می‌کند که داعش پیشروی کند، امید من این است که طالبان به وعده‌های خود عمل کند و برنامه‌ای برای جلوگیری از حملات داعش در افغانستان داشته باشد."

عبدالرزاق که باشندۀ کندهار است، نزدیک به پنج ماه پیش سه عضو خانواده‌اش در حملۀ داعش به مسجد اهل تشیع در کندهار کشته شدند.

او می‌گوید: "درخواست من از رهبران امارت اسلامی این است که امنیت بیشتری را برای مردم افغانستان به ویژه مردم مظلوم و بی‌آزار شیعه ایجاد کنند."

حملۀ داعش به شفاخانه صد بسر دشت برچی در غرب کابل
حملۀ داعش به شفاخانه صد بسر دشت برچی در غرب کابل

اما عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان تأکید می‌کند که داعش تهدید جدی برای افغانستان نیست و طالبان در فصل گرما آماده‌گی بیشتری دارند.

نگرانی‌ها از جذب افراد ناراضی طالبان توسط داعش در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون تصفیۀ صفوف طالبان نزدیک به سه ماه پیش تأیید کرد که ۲،۵۰۱ تن را در ۳۴ ولایت از صفوف‌شان اخراج کرده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش چندین حمله را در کابل، کندهار، کندز و شماری از ولایت‌های دیگر انجام داد که در نتیجه شمار زیادی غیر نظامیان کشته و زخمی شدند.

از این میان در حملۀ داعش بر یکی از دروازه‌های میدان هوایی در ۲۶ اگست، ۱۷۰ افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG