لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

تحریم‌های جدید علیه مسکو؛ جرمنی پایپ‌لاین «نورد ستریم-۲» را تعلیق می‌کند


آرشیف
آرشیف

کشورهای غربی در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین به‌حیث کشورهای مستقل و اعزام نیروهای نظامی به این مناطق، تحریم‌های جدید علیه مسکو، از جمله تأخیر در پایپ‌لاین ارزشمند «نورد استریم-۲» را پیش می‌برند.

اولاف شولتز، صدراعظم جرمنی امروز گفت، کشورش در واکنش به اقدامات اخیر مسکو در اوکراین، روند صدور تصدیق‌نامه پایپ‌لاین نورد ستریم دو را به تعلیق در می‌آورد.

پایپ‌لاین نورد ستریم دو، گاز طبیعی روسیه را به جرمنی انتقال خواهد داد.

هر دو مجلس دوما (پارلمان) روسیه امروز (۲۲ فبروری) تصمیم اخیر پوتین و معاهدات دوستی با مناطقی شرق اوکراین تحت کنترول جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه را تأیید کردند.

پارلمان روسیه
پارلمان روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدارهای غرب را نادیده گرفته و دیروز اعلام کرد که درخواست استقلال طلبان جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو را که بخش‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را کنترول می‌کنند، به رسمیت می‌شناسد.

پوتین همچنین دیروز فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن عساکر روسی به این دو منطقه اعزام شوند.

رهبران کشورهای غربی گفته اند که اقدامات اخیر روسیه شانس یک جنگ تمام عیار در اروپای مرکزی را افزایش داده و آن‌ها در تلاش هماهنگ کردن تحریم‌ها برای مجازات مسکو هستند.

بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا گفته است: "بریتانیا به هر آن‌چه ممکن است، با یک بسته تحریمی بسیار قوی به ایستادن در کنار مردم اوکراین ادامه خواهد داد. همانطور که می‌دانید، جناح شرقی ناتو را به هر طریقی که در اختیار داریم تقویت خواهیم کرد. بریتانیا یکی از معدود کشورهایست که سلاح دفاعی را در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده‌، تأکید می‌کنم تسلیحات دفاعی که فکر می‌کنیم برای نیازهای آن‌ها مناسب است. ما همچنان فکر خواهیم کرد که چه کارهای بیشتر می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام دهیم، در شرایطی‌که بسیار تاریک و دشوار است."

بوریس جانسون همچنین گفته که بریتانیا فوراً منافع تجارتی روسیه را با تحریم‌های شدید هدف قرار خواهد داد.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا

مقامات امریکایی ناوقت دیروز (۲۱ فبروری) گفتند که واشنگتن در حال هماهنگی با متحدان این کشور است و امروز تحریم‌های جدید بر ضد مسکو را اعلام خواهد کرد.

در این حال، اتحادیه اروپا اعلام کرده که "اولین بسته" تحریم‌ها بر ضد روسیه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و احتمالاً امروز در نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به تصویب خواهد رسید.

رهبران غربی همچنان تلاش می‌کنند کرملین را متقاعد سازند تا از تهاجم بر اوکراین جلوگیری کند.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را "نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان ملل متحد خوانده است".

جاپان اعلام کرده که آماده است در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین، به ایالات متحدۀ امریکا و سایر متحدانش بپیوندد تا تحریم‌هایی را بر ضد روسیه وضع کنند.

فومیو کیشیدا صدراعظم چاپان گفته که اقدام مسکو "حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده و قابل تحمل نیست".

فومیو کیشیدا صدراعظم جاپان
فومیو کیشیدا صدراعظم جاپان

به نظر می‌رسد که چین متحد روسیه، در واکنش اولیه خود بی‌طرف باقی مانده. ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفته که وضعیت اوکراین "نتیجه بسیاری از عوامل پیچیده است".

با ادامه تشدید تنش‌ها در اوکراین و احتمال وضع تحریم‌های جدید بر مسکو، امروز بازار سهام روسیه اُفت قابل ملاحظۀ را تجربه کرد.

شاخص اصلی سهام روسیه آر.تی.اس (RTS) در معاملات ابتدایی ۹ درصد سقوط کرد و در مجموع حدود ۲۵ درصد ارزش خود را از دست داده‌است.

از سوی دیگر، با افزایش ترس از کمبود و از دست دادن احتمالی عرضه‌ای نفت روسیه در صورت تحریم‌ها، قیمت نفت نیز افزایش یافت و برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ به حدود ۱۰۰ دالر رسید.

XS
SM
MD
LG