لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

واکنش افغان‌ها به وضع محدودیت از سوی طالبان بر نشرات دو تلویزیون‌ جهانی


ادامه محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان، اما احتمالاً این سخت‌ترین آن است.

باشندگان ولایات مختلف که صدای امریکا و بی‌بی‌سی را دنبال می‌کنند، گفته اند که تصمیم طالبان برای ممنوعیت رسانه‌ها در افغانستان خشم آنها را برانگیخته است.

ویدا باشنده کابل می‌گوید: "اخیراً فقط رسانه‌های بین‌المللی بودند که واقعیت‌ها را به مردم می‌ رسانند، اما متاسفانه طالبان این راه را هم بستند، من مخالف این اقدام طالبان هستم، امیدوارم روزی این مشکل تمام شود."

ساکنان شماری از ولایات دیگر نیز دیدگاه‌های مشابهی دارند و از طالبان می‌خواهند که از تصمیم خود برای ممنوعیت رسانه‌ها صرف نظر کنند.

میرزا ولی باشنده ارزگان در مورد گفت: "بسیار احساس بد دارم، تصمیم طالبان برای بستن تلویزیون صدای آمریکا و بی‌بی‌سی ضربه‌ای به آزادی بیان و افزایش فشار بر مردم است."

طالبان در اقدام تازه، پخش تلویزیون‌های صدای امریکا و بی‌بی‌سی را از شبکه‌های مختلف تلویزیون‌های محلی و خصوصی در افغانستان بند کرده است."

این را سرویس پشتو دویچه وله امروز دوشنبه در وب‌سایت خود اعلام کرد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در حساب توییتر خود نوشته است که این یکی دیگر از اعمال ظالمانه طالبان علیه افغان‌ها است.

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌یی با نشر اعلامیۀ نوشته که در نزدیک به یک ماه پسین بیش از بیست رویداد خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران رخ داده است.

در این اعلامیه آمده است که مشکلات اقتصادی رسانه‌ها از یک سو و برخوردهای غیرقانونی و محدودیت‌های اعمال شده بر آنان از سوی دیگر، وضعیت آزادی بیان را با گذشت هر روز در افغانستان بدتر می‌کند.

در همین حال، حجت‌الله مجددی، رئیس اجرایی اتحادیه خبرنگاران آزاد از حکومت طالبان خواست تا از تصمیم خود عقب نشینی کند: "وقتی رسانه‌های بین‌المللی تعطیل می‌شوند، طبیعی است که روابط افغانستان با جهان قطع شود، خواسته ما این است که این روند دوباره فعال شود."

گرچه طالبان رسماً در این مورد اظهار نظر نکردند و با وجود تماس‌های پی‌هم رادیو آزادی، سخنگویان آنان حاضر به مصاحبه نشدند اما پیش از این یک مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ بسته شدن بی‌بی‌سی و صدای امریکا را تایید کرده است.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست سال گذشته، بسیاری از خبرنگاران کشور را ترک کردند و بسیاری از رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان، تعطیل شدند.

چند روز پیش، فدراسیون خبرنگاران و بنیادهای رسانه‌ای افغانستان اعلام کرد که در شش ماه گذشته، از میان ۶۲۳ رسانه فعال در افغانستان، ۳۱۸ رسانه تعطیل شده و بیش از ۲۵۰۰ خبرنگار بیکار شده اند.

XS
SM
MD
LG