لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

امریکا توقف نشرات سه رسانه بین‌المللی از سوی طالبان را محکوم کرد


بیرق ملی امریکا
بیرق ملی امریکا

وزارت خارجه امریکا به تازگی مسدود ساختن نشرات سه رسانه تصویری بین‌المللی را از سوی طالبان، محکوم کرده است.

طالبان شنبه همین هفته نشرات خبرهای رسانه‌های بین‌المللی صدای امریکا، بی‌بی‌سی و دویچه وله را متوقف کردند.

وزارت خارجه امریکا در یک اعلامیه گفته که نگران محدود کردن دسترسی افغان‌ها به اطلاعات مستقل است.

در اعلامیه نوشته شده، امریکا و جامعه جهانی متوجه کارکردهای طالبان است و با اعمال محدودیت‌های جدید بر رسانه‌ها، حکومت طالبان نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند.

وزارت خارجه امریکا به عنوان مثال از تصمیم طالبان در ۲۳ مارچ مبنی بر مسدود ساختن مکاتب بالاتر از صنف ششم روی دختران اشاره کرد که روشن می‌سازد طالبان بر تعهداتی که به مردم افغانستان و جامعه جهانی داده بودند، عمل نمی‌کنند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، " آموزش و آزادی بیان حق هر شهروند افغانستان است، این ارزش غربی یا امتیاز جامعه جهانی نیست. این حقوق برای یک جامعه صلح آمیز و مرفه افغانستان ضروری است."

وزارت خارجه امریکا از طالبان می‌خواهد تا به نقض حقوق بشر افغانان پایان دهد و اطمینان بدهد که در کنار مردم افغانستان بایستند.

امریکا در این اعلامیه یکبار دیگر وعده سپرده که از حق آزادی بیان در سراسر جهان حمایت می‌کند، به‌ویژه خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر می‌توانند با اطمینان و آزادانه، بدون ترس از خشونت کار کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید، آزادی رسانه‌ها در چوکات قانون تضمین است و جلو نشرات رسانه‌های را گرفتند که به ارزش‌های اسلامی و فرهنگی افغانستان پایبند نبودند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

او گفت: "برخی رسانه‌هایی که ساحه نشرات‌شان در کنترل ما نیست، ما حق داریم که برای‌شان اجازه نشر ندهیم، چون آنان قوانین ما را رعایت نمی‌کنند. این کدام محدودیتی بر آزادی بیان نیست، بلکه ما مسئولیت داریم که بر اساس مقتضیات جامعه افغانستان، پخش برنامه‌ها را کنترل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که برنامه‌ها مطابق با نیازها و خواسته‌های جامعه است."

طالبان در حالی محدودیت‌ها بر آزادی بیان را افزایش دادند که ماه گذشته ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی آنان در یک نشست خبری گفت، قانون قبلی رسانه‌های جمعی که در زمان نظام جمهوری تصویب و امضا شده بود، قابل اجرا است.

اگرچه آقای مجاهد تاکید دارد که این قانون در حال تطبیق است، اما نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران انتقاد می‌کنند که نه تنها طالبان بر عملی‌سازی این قانون متعهد نیستند، بلکه روز به روز بر موضع تند خود علیه رسانه‌ها و خبرنگاران افزوده اند.

XS
SM
MD
LG