لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

سفارت افغانستان در مسکو به نماینده حکومت طالبان سپرده شد


سفارت افغانستان در مسکو
سفارت افغانستان در مسکو

وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیروز شنبه (۲۰ حمل) در یک اعلامیه گفته که سپردن سفارت افغانستان در مسکو به دیپلمات اعزامی آنها نقش این سفارت در تامین روابط دوجانبه و ارائه خدمات به موقع به شهروندان افغان را تسهیل می‌کند.

در اعلامیه که از این دیپلمات نام برده نشده، آمده که حکومت طالبان حق دارد تا مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور را به عهده گیرد.

اما در یک گزارش صدای امریکا گفته شده که جمال ناصر غروال به حیث شارژدافیر سفارت افغانستان در مسکو از سوی حکومت طالبان تعیین شده است.

روسیه در این مورد کدام واکنش تازه نشان نداده اما سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور در گردهمایی اخیر وزیران خارجه کشورهای همجوار افغانستان در چین گفت که مسکو اعتبارنامۀ اولین دیپلمات طالبان را پذیرفته است.

داکتر شیرحسن حسن کارشناس مسائل سیاسی مقیم مسکو به این باور است که سپردن سفارت افغانستان به دیپلمات طالبان به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست: "بدون شک روسیه برای داشتن روابط خوب با طالبان تلاش می‌کند. این تلاش‌ها با آمدن سرپرست سفیر نو آغاز نشده است. این تلاش از قبل جریان داشت. من فکر نمی‌کنم که این تلاش کدام بهانه برای به رسمیت شناختن باشد. چون آنها بدون آن هم می‌توانستند که موضوع به رسمیت شناختن را شامل آجندا بسازند."

داکتر شیرحسن می‌گوید، فکر نمی‌کند که مسکو برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان عجله داشته باشد.

با اینکه از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از هفت ماه می‌گذرد ولی حکومت آنها هنوز هم از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

اما طالبان تاکید می‌کنند که آنها همه شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده اند.

ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان در بازدید چهارم حمل از کابل با مقامات طالبان ملاقات‌های داشت.

وزیر خارجه چین هم در همان روز در یک بازدید از قبل اعلام ناشده وارد کابل شده بود.

XS
SM
MD
LG