لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

ایران از طالبان خواست تا امنیت مکان‌های دیپلماتیکش را تامین کند


اعتراضات در مقابل سرقنسولگری ایران در هرات
اعتراضات در مقابل سرقنسولگری ایران در هرات

ده ها تن روز دوشنبه در ولایت هرات بخاطر آزار و اذیت پناهجویان افغان در ایران در مقابل سرقنسولگری این کشور دست به اعتراض زدند.

معترضان از حکومت ایران خواستند تا از بدرفتاری با مهاجران افغان در این کشور جلوگیری کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز گزارش داده که معترضان به سوی سرقنسولگری سنگ پرتاب کرده و برخی شیشه‌ها را شکستند. در تصاویر دیده می‌شود که معترضان دروازه قنسولگری را آتش زده اند.

معترضان قبل از اینکه از سوی طالبان متفرق ساخته شوند با عبور از کمربند امنیتی کمره‌های امنیتی قنسولگری را شکستند و علیه حکومت ایران شعار دادند.

دیروز دوشنبه در کابل و خوست هم تظاهرات مشابه از سوی صدها نفر برگزار شد.

فعالان مدنی با تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل از حکومت ایران خواستند تا آنچه را که بدرفتاری با مهاجران افغان می‌خوانند متوقف کند.


خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که این اعتراضات بعد از انتشار یک ویدیو از ضرب‌وشتم مهاجران افغان توسط پولیس ایران در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

اگرچه تایید اعتبار این ویدیو از سوی منابع مستقل دشوار است ولی برعلاوۀ اینکه مردم عام افغانستان را خشمگین کرده مقامات طالبان را نیز مجبور ساخت که موضوع را با جانب ایران در میان بگذارند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز یکشنبه با بهادر امینیان سفیر ایران در کابل ملاقات کرد.

در یک اعلامیه وزارت خارجه طالبان که در صفحه توییتر عبدالقهار بلخی سخنگوی این وزارت نشر شده آمده که آقای متقی با ابراز نگرانی به سفیر ایران گفته که بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران بر روابط دو کشور و ذهنیت عامه اثر منفی می‌گذارد و به مخالفان فرصت دسیسه سازی و دامن زدن به اختلافات را می‌دهد.

در اعلامیه وزارت خارجه حکومت طالبان از سفیر ایران نقل قول شده که گفته: "بعد از واقعه اخیر قتل دو روحانی و یک خادم در مشهد برخی جوانب مغرض با هدف ایجاد نفرت و بدبینی میان مردم کشورهای دوست و همسایه تبلیغات منفی را به راه انداخته اند."

آرشیف- سفارت ایران در کابل
آرشیف- سفارت ایران در کابل

از سوی دیگر وزارت خارجه ایران بعد از تظاهرات خشونت بار در هرات با نشر یک اعلامیه از مقامات طالبان خواسته است تا امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های ایران در افغانستان را تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت مصون آنها ارائه گردد.

مقامات طالبان هنوز در بارۀ این درخواست وزارت خارجۀ ایران تبصرۀ نکرده اند ولی قبلاً از تامین امنیت کامل همه سفارت‌ها و دیپلماتان خارجی اطمینان داده اند.

هرچند حکومت طالبان هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده ولی سفارت ایران و چند کشور دیگر در کابل فعال اند.

XS
SM
MD
LG