لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

حملات خونین دشت برچی؛ طالبان: تدابیر امنیتی این ساحه شدیدتر می‌شود


آرشیف- شماری از افراد مسلح حکومت طالبان
آرشیف- شماری از افراد مسلح حکومت طالبان

حکومت طالبان وعده سپرده اند که تدابیر امنیتی را در غرب شهر کابل شدت می‌بخشند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان دیشب به رادیو آزادی گفت که این تصمیم در جلسۀ ارگان‌های امنیتی اتخاد شد که پس از حمله دیروز دشت برچی برگزار شد: "در آینده برای حفظ امنیت هموطنان خود در آن ساحات توجه جدی خواهیم کرد و تمام ارگان‌های امنیتی نشست داشتند که در این بخش گام‌های جدی برداشته شود و عاملین همچو رویداد‌ها دستگیر شده و به کیفر اعمال خود برسند."

انفجار‌های دیروز در غرب کابل، دانش آموزان مکتب را هدف قرار داد.

آژانس خبری دی پی‌ای جرمنی به نقل از پولیس کابل گزارش داده که در حمله دیروز ۹ تن کشته و نوزده تن دیگر زخمی شدند اما خلیل زدران سخنگوی پولیس کابل افزوده که هنوز هم شمار دقیق تلفات این انفجار‌ها روشن نیست.

بر اساس برخی از گزارش‌های تایید ناشده، در این رویداد ۲۵ تن کشته شده اند.

شاهدان عینی می‌گویند که نخست در یک مرکز تعلیمی انفجار شد و دقایق بعد زمانی که دانش آموزان در هنگام رخصتی از مکتب عبدالرحیم شهید که در نزدیک محل انفجار نخست واقع است خارج می شدند، دو انفجار دیگر هم رخ داد.

خبرگزاری دی پی‌ای جرمنی می‌افزاید که طالبان به خبرنگاران اجازه ندادند که از محل انفجار‌های دیروز کابل تصویر برداری کنند و دو خبرنگار محلی که تلاش داشتند این رویداد را پوشش بدهند برای مدت کوتاه از سوی طالبان بازداشت شدند.

انفجار های امروز در کابل؛ حد اقل ۶ کشته و ۱۱ زخمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

واکنش های ملی و بین‌المللی

انفجار‌های دیروز سه‌شنبه منطقه دشت برچی در غرب کابل از سوی یوناما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دفتر هماهنگی بشردوستانه سازمان ملل متحد "اوچا"، ایران، سازمان عفو بین‌الملل و برخی سیاستمداران پیشین از جمله حامد کرزی و عبدالله عبدالله و همچنین جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود شدیداً محکوم شد.

دیبرا لاینز فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان حملات روز سه‌شنبه در دشت برچی را محکوم کرده و گفته افراد دخیل در این جرم باید به عدالت کشانیده شوند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، وقوع انفجار های امروز در لیسه عبدالرحیم شهید و مرکز تعلیمی ممتاز را شدیداً نکوهش کرده است.

آقای کرزی، این انفجار‌ها را دشمنی آشکار با علم و دانش، و هراس از نسل آموزش دیده افغانستان دانسته است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین افغانستان این حملات را شدیداً محکوم کرده و آنرا کار دشمنان صلح و ترقی افغانستان خوانده است.

تمیم عاصی: "انفجارهای کابل نشانۀ از آغاز کمپاین جنگی داعش و سایر گروه‌ها است"

منطقۀ شیعه نشین دشت برچی در گذشته نیز شاهد انفجار‌های بوده که مسئولیت‌شان را شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفته بود.

در هژدهم ماۀ ثور پارسال، انفجار ها در مکتب سید الشهدا در منطقه دشت برچی کابل، حداقل ۸۵ قربانی گرفت. بیشتر قربانیان رویداد پارسال، دختران مکتب بودند.

XS
SM
MD
LG