لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

خشونت طالبان با مردم پس از حادثه خونین دشت برچی


یک فرد مسلح حکومت طالبان در منطقه دشت برچی کابل
یک فرد مسلح حکومت طالبان در منطقه دشت برچی کابل

ویدیوهایی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که برخی از خانواده‌های قربانیان و اهدا کنندگان خون پس از حملات روز سه‌شنبه در غرب کابل مورد خشونت طالبان قرار گرفتند.

در یک ویدیو دیده می‌شود که خانواده‌های قربانیان انفجارهای دیروز سه‌شنبه مکتب عبدالرحیم شهید در منطقۀ دشت برچی و اهدا کنندگان خون به زخمیان این رویداد در مقابل شفاخانۀ محمدعلی جناح جمع شده اند.

در این جمع یک مرد کهن سال می‌گوید در داخل شفاخانه زخمی دارد، اما افراد طالبان به وی اجازۀ داخل شدن را نمی‌دهند.

زمانی که این شخص عصبانی می‌شود و می‌گوید کجا بروم؟ یک طالب او را با سیلی می‌زند.


این ویدیو در فیسبوک هم زیاد دست به دست شده است. این ویدیو همچنین درگیری افرادی را که جمع شده اند با افراد طالبان نشان می‌دهد.

فرد ضبط کنندۀ ویدیو می‌گوید که این درگیری بین طالبان و خانواده‌های قربانیان به دلیل ممانعت طالبان برای ورودشان به شفاخانه رخ داده است.

در ویدیوی دیگری، دختری در روبه‌روی همان شفاخانه نشسته و می‌گوید که پس از خبر حملۀ انفجاری به مکتب عبدالرحیم شهید که برادرش در آنجا درس می‌خواند بسیار ناراحت شد، اما وقتی برادرش سالم به خانه برگشت، برای اهدای خون به زخمیان به شفاخانه آمدند، اما طالبان به آنان اجازۀ ورود به شفاخانه را ندادند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

طالبان این ادعاها را تایید می‌کنند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، افراد آنها برای پیش‌گیری از رویدادهای دیگر چنین اقدامی کرده اند: "وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد مردم جمع می‌شوند، نقشه دشمن در این زمان این است که یک حادثه دیگر را انجام دهد، در این زمان کنترل مردم بسیار سخت است، پولیس مجبور است که در این حالت با مردم که در آنجا تجمع کرده اند رفتار تند انجام دهد در کل مشکل این است که ما روند آموزش را آغاز کرده ایم تا این روند تکمیل می‌شود این گونه مشکلات را خواهیم داشت."

آقای مجاهد در حالی این سخنان را می‌گوید که در نظام جمهوری پیشین، نیروهای امنیتی پس از انفجارها به ساحه می‌رسیدند و ساحه از سوی نیروهای امنیتی بسته می‌شد، اما گزارش‌های اندکی مبنی بر بدرفتاری با مردم به ویژه با خانواده‌های قربانیان پس از انفجارها وجود داشت. به ویژه در مقابل شفاخانه‌ها اتفاقی از این چنین با اعضای خانواده‌های قربانیان و اهدا کنندگان خون گزارش نشده است.

بربنیاد آمار قوماندانی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در انفجارهای روز سه‌شنبه در مقابل مکتب عبدالرحیم شهید در ناحیه هجدهم شهر کابل، شش تن کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شدند که بیشتر آنها شاگردان مکتب بودند.

مسئولیت این انفجارها را تا هنوز فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG