لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

خانواده‌های قربانیان رویداد دشت برچی خواستار امنیت خود و اولادهای شان شدند


اعضای شماری از خانواده های که عزیزان شان را در حملات خونین دشت برچی از دست داده یا هم مجروح شده اند.
اعضای شماری از خانواده های که عزیزان شان را در حملات خونین دشت برچی از دست داده یا هم مجروح شده اند.

شماری از خانواده‌های قربانیان رویداد روز گذشته در لیسه عبدالرحیم شهید و کورس آموزشی ممتاز در غرب کابل خواهان تأمین امنیت خود و اولادهای‌شان شدند.

یکی از این افراد عبدالوهاب نام دارد که برادرزاده‌اش میلاد علیزاده جوان ۱۸ ساله در انفجار نخست روز سه‌شنبه در لیسۀ عبدالرحیم شهید جان باخت.

میلاد علیزاده، دانش‌آموز صنف دوازده و فرزند بزرگ خانواده‌اش بود. او با پدر معلول، مادر و دو خواهر و برادر کوچکش در غرب کابل زندگی می‌کرد.

عبدالوهاب می‌گوید: "ما دیروز جسد میلاد را از شفاخانه علی جناح در بین شهدا پیدا کردیم او تکه و پارچه شده بود میلاد در کنار این که یک بچه با استعداد بود در بخش ورزش هم قهرمان بود و چندین بار حریفان خود را شکست داده بود."

عبدالوهاب می‌گوید، این چهارمین عضو خانواده‌شان است که در چند سال گذشته در نتیجه درگیری‌ها و حمله‌های انتحاری در کابل کشته می‌شوند.

انفجار های امروز در کابل؛ حد اقل ۶ کشته و ۱۱ زخمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

او می‌گوید از ادامۀ چنین وضعیتی در کشور به ستوه آمده است: "وقتی دیروز ما این وحشت و جسد‌ها را که دیدیم زیاد جگرخون شدیم دیگر جای زندگی کردن در افغانستان نیست هر روز در منطقه ما چنین فاجعه است."

روز سه‌شنبه سه انفجار پی‌هم در برابر لیسۀ عبدالرحیم شهید و کورس آموزشی ممتاز در مربوطات حوزۀ امنیتی هجدهم در غرب کابل رخ دادند.

وزارت صحت عامۀ طالبان شمار کشته شده های این انفجارها را ۵ تن و شمار زخمیان را بیش از ۲۰ تن اعلام کرده است. هر چند آژانس خبری جرمنی شمار کشته شده‌ها را نه تن گزارش کرده است.

به اساس معلومات وزارت معارف طالبان، لیسۀ ذکور عبدالرحیم شهید حدود ۱۰ هزار دانش آموز دارد.

این رویداد واکنش شهروندان کابل را به همراه شده است.

احمد از باشندگان کابل می‌گوید بحران اقتصادی خانواده‌ها را سرگردان کرده و اکنون نبود امنیت هم چالش دیگری است: "فقر و گرسنگی دامن‌گیر مردم بود اما حالا امنیت مردم نیز خوب نیست، ما با دیدن رویداد روز گذشته نگران امنیت خود استیم."

نوید از باشندگان دیگر کابل می‌گوید که حاکمان فعلی باید امنیت جان مردم را تأمین کنند: "این یک رویداد تکان دهنده بود واقعاً همه را نگران کرده است طالبان باید امنیت همه جا‌ها را به شمول مکاتب و مراکز آموزشی بگیرند."

در سال‌های گذشته نیز رویدادهای مشابهی در مکتب سیدالشهدا، کورس آموزشی موعود و مساجد و باشگاه‌های ورزشی در غرب کابل رخ داده و از مردم این محلِ عمدتاً شیعه‌نشین قربانی گرفته است.

وزارت معارف طالبان نیز در اعلامیه‌‌ای از نهادهای امنیتی‌شان خواسته است که امنیت مکاتب و مراکز آموزشی را تأمین کنند تا از وقوع چنین رویدادهایی در آینده جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG