لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

زلنسکی: مقاومت در ماریوپول ادامه دارد


رئیس جمهور اوکراین امروز (۲۲ اپریل) گفت که اوکراینی‌ها در شهر محاصره شده ماریوپل به مقاومت ادامه می‌دهند.

این اظهارات ولودیمیر زلنسکی در تناقض با ادعای روسیه در مورد "آزادسازی" این بندر ستراتیژیک در بحیره آزوف، پس از حدود دو ماه بمباران و گلوله باری شدید است.

تهاجم روسیه بر شهر ماریوپول و محاصرۀ آن، باعث کشته شدن هزاران تن و ویرانی‌های گسترده شده است.

رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه (۲۱ اپریل) ادعا کرد که نیروهای روسی شهر مهم بندری ماریوپول را "آزاد" ساخته و دستور حمله بر مجتمع فابریکۀ فولاد آزوفستال صادر نشده.

در مجتمع فولاد آزوفستال چند هزار عسکر اوکراینی با هزاران فرد ملکی دیگر در محاصره قرار گرفته اند.

ولادیمیر پوتین در عوض به نیروهای روسی دستور داد که فابریکۀ آزوفستال را چنان محکم محاصره کنند که به گفتۀ او "حتی یک مگس هم نتواند از آن خارج شود"، با این استدلال که به گفتۀ پوتین "نیازی نیست" که جان عساکر روسی به خطر بیفتد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین

اما رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تصویری گفته که درگیری همچنان ادامه دارد و در جنوب و شرق اوکراین، اشغالگران به هر کاری دست می‌زنند تا دلیلی برای صحبت در مورد حداقل از برخی پیروزی‌ها داشته باشند.

اردوی بریتانیا امروز جمعه (۲۲ اپریل) گفت که تصمیم رئیس جمهور روسیه در مورد محاصره فابریکۀ آزوفستال احتمالاً نشان‌دهنده تمایل به مهار مقاومت در شهر ماریوپول است.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، در حمله زمینی کامل بر این فابریکه، احتمالاً نیروهای روسیه تلفات قابل‌توجه را متحمل خواهد شد و کارایی نظامی آن‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.

اردوی بریتانیا همچنین گفته، در حالی که روسیه به دنبال پیشروی بیشتر در شرق اوکراین است، گلوله باران شدید در منطقۀ دونباس ادامه دارد.

در این حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا گفته که ادعای پیروزی روسیه در شهر ماریوپول "مشکوک" است.

آقای بایدن روز پنجشنبه در قصر سفید گفت "هنوز شواهدی وجود ندارد که شهر ماریوپول به طور کامل سقوط کرده، به گفتۀ بایدن، روسیه کمپاین تصرف قلمرو جدید در شرق اوکراین را آغاز کرده.

جو بایدن از کمک ۱.۳ میلیارد دالری دیگر امریکا به اوکراین خبر داد.

او گفت که یک بسته جدید ۸۰۰ میلیون دالری کمک نظامی برای حمایت از نیروهای به گفته او "شجاع اوکراینی" و افراد ملکی که با تهاجم روسیه در منطقه دونباس می‌جنگند، اختصاص خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG