لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

ادامه تهدیدات امنیتی؛ برخی مکاتب در غرب شهر کابل مسدود شده اند


عکس، آرشیف
عکس، آرشیف

پس از حملات اخیر در منطقه دشت برچی واقع در غرب شهر کابل شماری از مکتب‌ها در این منطقه بسته شده و شمار دیگر با کاهش حضور دانش‌آموزان مواجه اند.

عقیل دانش آموز صنف دهم یکی از مکاتب خصوصی در غرب کابل است. او و برخی دیگر دانش‌آموزان برای چندمین بار در این اواخر از درس فاصله گرفتند٬ زیرا این بار تهدیدات امنیتی مانع راه‌شان است.

عقیل به رادیو آزادی گفت: "مسئولین مکتب ما گفتند بخاطر تامین امنیت و بخاطری که مکتب ما را تهدید کرده بودند به همان خاطر مکتب ما تا چند روز بعد از عید رخصت است."

تنها مسئولان مکتب‌ها در غرب کابل نگران خطرات امنیتی نیستند، بلکه والدین دانش‌آموزان نیز نگرانی مشابهی دارند.

شماری از آموزگاران می‌گویند، پس از حملۀ بمی به مکتب عبدالرحیم شهید با وجود بازبودن دروازۀ برخی مکتب‌ها در این بخش کابل، خانواده‌ها فرزندان خود را نسبت به گذشته کمتر به مکتب می‌فرستند.

بعد از انفجار در مکتب عبدالرحیم شهید تعداد شاگردان بسیار کم شده است

یک تن از آموزگاران مکتب عبدالرحیم شهید که نخواست در گزارش از او نام گرفته شود، می‌گوید، پس از انفجار در این مکتب به هر صنف که ۵۰ تا ۶۰ دانش‌آموز دارد، تنها حدود ۴ یا ۵ دانش‌آموز به درس می‌آیند.

او به رادیو آزادی گفت: "بعد از انفجاری که رخ داد در مکتب عبدالرحیم شهید واقعاً ناگوار بود تعداد شاگردان بسیار کم شده مردم نمی‌توانند فرزندان خود را به مکتب بفرستند چون تهدیدات امنیتی بسیار بالا است."

غرب کابل مربوط به حوزه‌های ۱۳ و ۱۸ امنیتی می‌شود.

یکی دیگر از آموزگاران مکاتب غرب کابل به رادیو آزادی گفت: "جلسه‌ای که مسئولین مکاتب با آمر حوزۀ ۱۳ داشت این مسئله آنجا مطرح شد منتها اقدام عملی صورت نگرفته که مثلاً گزمه‌ای وجود داشته باشد یا خلاصه حوزه ۱۳ بخاطر تامین امنیت مکاتب و مراکز تعلیمی غرب کابل یک وعده داده باشد."


رادیو آزادی تلاش کرد پاسخ این پرسش را که طالبان چه برنامه‌های بخاطر تامین امنیت نهادهای تعلیمی روی دست دارند، اما سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این حکومت طالبان گفته که امنیت غرب کابل و تمام مردم را تأمین خواهد کرد.

در انفجارهای اخیری که بر مکتب عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز رخ دادند، بربنیاد آمار رسمی حکومت طالبان شش دانش آموز جان باختند و بیشتر از بیست تن دیگر زخم برداشتند.

برخی آموزگاران مکاتب غرب کابل نگران اند که با تداوم این وضعیت و تهدیدات، ادامۀ فعالیت مکتب‌ها در این ساحه به مشکل جدی مواجه شود.

XS
SM
MD
LG