لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

برخی کشورها و سازمان های بین‌المللی حملات خونین در غرب کابل را محکوم کردند


انفجار های امروز در کابل؛ حد اقل ۶ کشته و ۱۱ زخمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

انفجار های امروز در کابل؛ حد اقل ۶ کشته و ۱۱ زخمی

دیدبان حقوق بشر یک روز پس از حملات روز گذشته بر دو مرکز آموزشی در کابل، این حملات را دلخراش خواند.

هیدر بار، مسئول بخش زنان این سازمان به رادیو آزادی گفته است، باشندگان منطقۀ دشت برچی که بیشتر شان هزاره اند با خشونت روبه‌رو هستند: "حمله دیروز به یک مکتب و مرکز آموزشی در دشت برچی واقعاً هولناک است، حمله به مراکز آموزشی حمله به آیندۀ یک کشور و دلخراش است زیرا ساکنان دشت برچی اکثراً هزاره هستند. آن‌ها در گذشته در جریان حمله به شفاخانه و مکتب سیدالشهدا مورد خشونت مشابهی قرار گرفته‌اند. اما دولت به آنان رسید‌گی نمی‌کند و به سوالات مردم پاسخی نداده است. اکنون در حاکمیت طالبان، انتظارات آنان از حکومت بسیار پایین آمده که برای محافظت آنان کاری انجام نمی‌دهد."

عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای این حمله را به ‌شدت محکوم کرده و به نقل از سمیرا حمیدی، عضو فعال بخش جنوب ‌آسیای این سازمان نوشته است: "این حملات وحشیانه بر مکاتب نشان دهندۀ خشونتی است که افغان‌ها در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستند. این حمله همچنین نشان می‌دهد که طالبان به عنوان مقامات واقعی در حمایت از غیرنظامیان به ویژه اقلیت‌های قومی و مذهبی شکست خورده اند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز چهارشنبه به رادیو آزادی این موضوع را رد کرد که آنان به امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی اهمیتی نمی‌دهند: "این خبر درست نیست که ما امنیت را تامین نکرده‌ایم. اگر با گذشته محاسبه کنید، این حوادث بسیار کمتر است. هر باری که این اتفاق افتاده است، ما عاملان آن را پیدا کرده‌ایم. به این دلیل یک کار ناجوان‌مردانه بود که در مکتب حمله شد و تدابیر امنیتی درست در آن گرفته نشده بود."

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از طالبان خواسته تا عاملان این رویداد را بازداشت کنند و تحت پی‌گرد قانونی قرار دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در صفحۀ توییتر خود حمله به یک مکتب و یک مرکز آموزشی در کابل را "خونین" خوانده و حملات بر غیرنظامیان و نهادهای ملکی را خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه خوانده است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان، بار دیگر تأکید کرده که کودکان اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان همچنان مورد هدف قرار می‌گیرند و باید جلوی خشونت گرفته شود و عاملان آن مورد بازپرس قرار بگیرند.


وزارت خارجۀ امریکا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که امریکا نه تنها این حمله را محکوم کرده بلکه خواستار محاکمۀ عاملان آن نیز شده است.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ امریکا همچنان آمده است: "همه کودکان افغان حق دارند در آرامش خاطر و بدون ترس و خشونت آموزش ببینند."

در انفجارهای پی‌هم روز گذشته در مکتب عبدالرحیم شهید و یک مرکز آموزشی در دشت برچی دست کم ۶ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

پس از حملات به مکاتب و مراکز آموزشی موعود، تبیان و سیدالشهدا در غرب کابل، این مرگبارترین حمله به دانش آموزان از زمان تسلط طالبان است.

XS
SM
MD
LG