لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

طالبان: قاچاق مواد مخدر از میدان هایی هوایی افغانستان صفر شده است


عکس آرشیف : سه تن از قاچاقبران مواد مخدر که از میدان هوایی کابل بازداشت شده بودند
عکس آرشیف : سه تن از قاچاقبران مواد مخدر که از میدان هوایی کابل بازداشت شده بودند

هشت ماه قبل میدانهای هوایی افغانستان، به ویژه میدان هوایی کابل هر از چند گاهی٬ صحنه دستگیری قاچاقبرانی بود که تلاش میکردند مواد مخدر را به خارج قاچاق کنند، اما در هشت ماه گذشته هیچ موردی از دستگیری قاچاقبران از این میدان گزارش نشده است.

مولوی قدرت الله حبیبی مدیر مبارزه با موادمخدر میدان هوایی کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"روزی هم شده که ما ده نفر - پانزده نفر را به اکسری معرفی کردیم، اما در نتیجه اکسری مواد غیر قانونی از آنان بدست نیامده است. حال طوری شده که به هرجای قاچاق کرده نمیتوانند، مثلاً دبی، چون ویزه اقامه دارند، نمیتوانند با یک بار قاچاق آن را از دست دهند. قاچاق بیشتر با استفاده از ویزه موقت صورت می گیرد."

آخرین گزارش مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر ارقام بازداشت شده های سه ماه اول سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده بود. بر اساس همان گزارش٬ از میان ۲۵۳ قاچاقبر دستگیر شده در این مدت، ۳۰ تن آنان قاچاقبرانی بودند که در میدان هوایی کابل دستگیر شدند.

قاچاقبران در دوازده سال اخیر مواد مخدر را داخل بطن های خود جا سازی کرده و از طریق میدانهای هوایی به کشورهای ترکیه، هند، عربستان سعودی و امارات متحده قاچاق می‌کردند.
کاهش دستگیری قاچاقبران مواد مخدر را خانه نشین شدن افراد مسلکی و کار آزموده
از همین رو در کنار نصب وسایل پیشرفته بررسی بدنی در میدان هوایی کابل، حکومت قبلی افغانستان در اواخر سال ۱۳۹۹ به کمک ایالات متحده و جاپان، مرکز تخلیه مواد مخدر بطنی را در معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله ایجاد کرد.

دلیل کاهش موارد دستگیری قاچاقبران مواد مخدر خانه نشین شدن افراد مسلکی است

در این میان٬ تحلیلگران یکی از دلایل کاهش دستگیری قاچاقبران مواد مخدر را خانه نشین شدن افراد مسلکی و کار آزموده در بخش مبارزه با مواد مخدر در میدانهای هوایی و بندرهای تجارتی میدانند.

خالد پشتون تحلیلگر سیاسی با توجه به جدیت تهدید مواد مخدر، مبارزه با آن را نیازمند یک سیستم فرا گیر میداند. او میگوید: "ما در چهارچوب محاکم یک سیستم کلان داشتیم که در آنجا قاضیان و سارنوالان حضور داشتند و در کنار آنان یک تعداد اداره ها کار می کردند، در آن زمان صدها تن دستگیر میشدند و به آنان جزاء داده میشد."

در گذشته قاچاقبران٬ مواد مخدر را در بین وسایل٬ داخل لباس ها و حتی داخل بطن خود پنهان کرده و از طریق میدانهای هوایی افغانستان در رده اول به هند و بعد امارات متحده، ترکیه و عربستان سعودی قاچاق می‌شد، اما در هشت ماه اخیر پروازها به هند متوقف است و به سایر شهرها نیز پروازه ها٬ محدود تر شده است.

XS
SM
MD
LG