لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

قرار داد استخراج معدن « مس عینک» دوباره بررسی می‌شود


عکس آرشیف : منطقه عینک ولایت لوگر٬ جای که بزرگترین معدن مس در آن موقعیت دارد
عکس آرشیف : منطقه عینک ولایت لوگر٬ جای که بزرگترین معدن مس در آن موقعیت دارد

پس از سال‌ها تآخیر در اجرای قرار داد استخراج «مس عینک» در افغانستان٬ یک هیئت چینی وارد کابل شده است تا مراحل نهایی و کار عملی این پروژه بزرگ را جنبه عملی بدهد.

قرار داد مس عینک بیشتر از ده سال قبل به داوطلبی گذاشته شده بود چین در این داوطلبی برنده شده بود.

حالا وزارت معادن و پطرولیم حکومت طالبان می گوید که قرار داد معدن مس عینک بررسی شده و کدام موردی در آن وجود ندارد که مانع تطبیق آن شود.

مفتی برهان سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم طالبان به رادیو آزادی گفت که این وزارت از سوی کابینه موظف شده بود تا قرار داد را بررسی کند و در صورتی که خلاف ارزش های اسلامی و افغانی نباشد در زمینۀ عملی کردنش گام بردارد.

درحال حاضر کار استخراج از ۱۴۶ معدن در افغانستان جریان دارد

او به ادامه افزود: « هنگامیکه قرار داد از سوی رهبری وزارت٬ ماده به ماده ملاحظه شد ، مانعی در قرار داد پیدا نشد٬ بنابرین ما به آن متعهد ماندیم.»

سخگوی وزارت معادن و پطرولیم حکومت طالبان در ادامه گفت که نمایندگان شرکت «ام سی سی» چین سرگرم دیدار از کابل اند.
قرار داد معدن مس عینک میان این شرکت و افغانستان در زمان حکومت حامد کرزی٬ رئیس جمهور پیشین این کشور٬ امضاء شد اما در زمان حکومت به رهبری محمد اشرف غنی، شرکت چینی بنابر دلایل امنیتی از این پروژه عقب نشینی کرد.

معدن مس عینک در ولایت لوگر قرار دارد. باشنده گان اطراف منطقه عینک لوگر نیز در بدل اجازه دادن به آغاز کار پروژه خواسته هایی از جمله تاسیسات برخی تسهیلات برای باشنده گان و احداث سرک های محلی بودند.

در همین حال سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم طالبان گزارش هایی را تایید می کند که به استخراج معادن متوسط در افغانستان تشدید بخشیده اند و در حال حاضر در ۱۴۶ معدن استخراج صورت می گیرد که به گفته او عواید دولت را افزایش داده است.

شماری از کارشناسان می گویند که کندنکاری در بسیاری از معادن به گونه غیر فنی صورت می گیرد و به همین علت ضایعات بیشتر است.

XS
SM
MD
LG