لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

رهبر طالبان: امریکا در مسایل داخلی افغانستان دخالت ‌نکند


ملا هبت الله رهبر طالبان
ملا هبت الله رهبر طالبان

در یک پیام عیدی از نشانی ملا هبت الله رهبر طالبان آمده است، به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان بر ضد کدام کشور منطقه و جهان استفاده شود.

در این پیام عیدی از دیگر کشور‌ها نیز خواسته شده که بر احترام متقابل تعامل داشته باشند.

در پیام از امریکا خواسته شده که به توافق‌نامهٔ دوحه احترام بگذارد و افزون بر رعایت عدم دخالت در امور داخلی افغانستان به جای آوردن فشار با افغانان همکاری کند.

در این پیام عیدی بر عملی شدن تعهدات توافق‌نامهٔ دوحه از جانب طالبان اطمینان داده شده است.

توافق‌نامهٔ دوحه میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد که بر اساس آن، وعدهٔ خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان داده شد و طالبان نیز تعهد کرد که با گروه‌های هراس افگن به شمول القاعده رابطه‌شان را قطع کنند.

اما سازمان ملل متحد گفته است که طالبان هنوز هم روابطش را با شبکهٔ القاعده قطع نکرده آن‌چه که طالبان رد کرده اند.

در پیام عیدی رهبر طالبان از کشورهای جهان خواسته شده که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند تا همه‌ٔ مشکلات خود را مطابق نورم‌های دیپلماتیک و در چارچوب اصولی به گونهٔ رسمی و مسئولانه حل کنند.

اما هانا نیومن یک عضو پارلمان اروپا چند روز پیش گفته بود، تا زمانی که طالبان به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها به حقوق تمامی مردم و آن‌چه که به مردم افغانستان مهم است، احترام نکند هیچ راهی وجود ندارد تا به رسمیت شناخته شوند.

در پیام عیدی ملا هبت الله بر امنیت کامل در افغانستان ادعا شده و در آن آمده که در حال حاضر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی زمینه مساعد شده است.

بلینکن: در افغانستان ثبات بیشتر و صلح نسبی وجود دارد.

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ امریکا هم به تازگی گفته است که در این کشور صلح نسبی و ثبات تامین شده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

آقای بلینکن در پاسخ به پرسش یک عضو کمیتهٔ روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفت: "تنها نکته مثبتی که ما اصلاً دیده‌ایم این است که تا حدودی، می‌توانیم بگوییم که در این کشور ثبات بیشتر و صلح نسبی وجود دارد."

اما، این در حالی است که در ماه رمضان به شمول کابل در شهر‌های مختلف افغانستان، در حملات خونین شاخهٔ خراسان داعش به ده‌ها افراد ملکی تلفات وارد شده است.

در پیام عیدی ملا هبت الله رهبر طالبان تاکید شده است که از سوی طالبان به کارمندان حکومت پیشین عفو عمومی صادر شده و آن‌هایی که افغانستان را ترک کرده اند باید دوباره به کشور‌شان برگردند.

اما سازمان ملل متحد در ماه قوس سال گذشته خورشیدی گفته بود که ادعاهای را دریافت کرده اند که از زمان حاکمیت طالبان بر کابل تا اکنون بیشتر از صد تن از افراد حکومتی بدون محاکمه کشته شده اند.

در پیام عیدی رهبر طالبان همچنان آمده است، اگر کسی در نافرمانی از آن‌ها بر آغاز جنگ در افغانستان تلاش کند، پس با واکنش‌های تند مردم افغانستان رو به رو خواهد شد.

همین اکنون جبههٔ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بر ضد حکومت طالبان فعالیت‌های مسلحانه انجام می‌دهند و تقریباً هر روز ادعا‌های درگیری‌های مستقیم با طالبان در مناطق مختلف و وارد کردن تلفات بر آنان را مطرح می‌کند.، اما طالبان آن را رد می‌کنند.


در همین حال، شاخهٔ خراسان داعش اخیراً فعالیت‌هایش را در این کشور افزایش داده است.

روز گذشته در ولایت شمالی بلخ در دو حملهٔ بزرگ داعش به بیشتر از ۲۰ فرد ملکی تلفات وارد شده است.

همین طور، در این پیام عیدی رهبر طالبان از آن‌ها خواسته است در کار امر به معرف از افراط جلوگیری کنند و با مردم از حکمت کار گیرند.

در این پیام اگرچه در مورد باز شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم کدام تعهدی داده نشده، اما در آن‌ گفته شده است که از آموزش عصری و دینی حمایت می‌کنند.

به این ترتیب، در پیام آمده است که طالبان بر حقوق بشر متعهد و به آزادی بیان باور دارند، اما سازمان دیدبان حقوق بشر چند ماه پیش گفت که طالبان بر تعهداتش در بارهٔ حقوق زنان و حقوق بشر پایبند نبوده است.

با این حال، پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان خبرنگاران افغان بارها گفته اند که محدودیت‌ها در برابر رسانه‌ها و آزادی بیان همه روزه در حال افزایش است، اما طالبان این گزارش‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG