لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

مقاومت در برابر طالبان؛ گروه های که هر روز قد بلند می‌کنند


برخی از اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان که ادعا می‌کنند در برخی از ولایات شمال فعالیت دارند.
برخی از اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان که ادعا می‌کنند در برخی از ولایات شمال فعالیت دارند.

طالبان بعد از نزدیک به بیست سال جنگ در برابر حکومت های تحت حمایت امریکا در افغانستان دوباره به قدرت رسید.

اما هنوز از تاسیس حکومت جدید طالبان یک سال نگذشته که چندین گروه مقاومت در برابر طالبان ایجاد شده است.

یکی از این گروه ها، جبهه مقاومت ملی افغانستان است که ادعا می‌ کند در برخی ولایت ها فعال است.

صبغت الله احمدی سخنگوی این جبهه٬ در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که شماری از نیرو های پیشین امنیتی نیز در صفوف آنها شامل اند. وی به ادامه افزود: "جبهات اصلی مقاومت ملی٬ بیشتر در ولایت های بغلان، پنجشیر، تخار، سمنگان، پروان، کاپیسا، کابل، بدخشان، بلخ، بادغیس و غور متمرکز است."

به دنبال سقوط نظام پیشین افغانستان در ماه اسد سال گذشته٬ جبهه مقاومت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

جبهات اصلی مقاومت ملی٬ بیشتر در ولایت های بغلان، پنجشیر، تخار، سمنگان، پروان، کاپیسا، کابل، بدخشان، بلخ، بادغیس و غور متمرکز است.

جبهات مقاومت بیشتر در ولایت های بغلان، پنجشیر، تخار، سمنگان، پروان، کاپیسا، کابل، بدخشان، بلخ، بادغیس و غور متمرکز است.

این جبهه از سوی احمد مسعود٬ پسر احمد شاه مسعود فرمانده پیشین جهادی٬ رهبری می شود. احمدشاه مسعود که چندین سال علیه طالبان جنگیده بود، چند روز پیش از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ به ایالات متحده٬ در نتیجه یک حمله انتخاری در شمال افغانستان کشته شد.

به اساس برخی گزارش ها، احمد مسعود در تاجیکستان است. اما احمدی چیزی دیگری می گوید.

" آقای احمد مسعود به صورت متواتر در رفت و آمد است. بعضی وقت ها سفر های خارجی هم دارد. در داخل و بیرون افغانستان سفر می‌کند و در یک جای خاص مستقر نیست."

در دو هفته گذشته، جبهه مقاومت ملی از درگیری با طالبان در ولسوالی اندراب بغلان و ولایت پنجشیر خبر داده است.

این جبهه به روز بیستم حمل ادعا کرد که بخش های از ولسوالی اندراب را به تازگی تصرف کرده است.

ویدیو های هم در صفحه فیسبوک صالح محمد ریگستانی٬ یکی از فرماندهان جبهه مقاومت ملی٬ نشر شده که نشان می‌دهد به تازه گی در پنجشیر فلمبرداری شده اند.

جبهه دیگر ضد طالبان زیر نام « تحریک آزادی ملی» به تازگی به رهبری عبدالمتین سلیمانخیل از جنرالان پیشین اردوی افغانستان٬ تشکیل شده است.

سلیمانخیل به تازه گی در گفتگو با تلویزیون خصوصی افغانستان انترنشنل گفت که جبهه اش با جبهه مقاومت ملی افغانستان ارتباط ندارد. او افزود که آنها در ۲۶ ولایت افغانستان فعالیت سیاسی و نظامی دارند.

از جانب دیگر سمیع سادات از جنرالان اردوی پیشین افغانستان به تازگی گفت که گروهی را برای مبارزه با طالبان تشکیل داده است.

آقای سادات در یک پیام صوتی به تاریخ ۲۲ حمل گفت که پس از عید رمضان، روند بسیج نیرو های امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان آغاز خواهد شد. وی از این روند به عنوان مبارزه برای آزاد سازی کشور یاد کرد و گفت : " برای کشور ما گام های عملی خواهیم برداشت و در این گام‌ها، فعالیت سیاسی، جنبش مدنی و فعالیت مسلحانه وجود دارد. متأسفانه ما چاره‌ای نداریم. طالبان ما را مجبور کرده است تا اسلحه به دست گرفته و کشورمان را با زور اسلحه آزاد کنیم."

سمیع سادات از جنرالان پیشین اردوی افغانستان
سمیع سادات از جنرالان پیشین اردوی افغانستان


همزمان، برخی از مخالفان طالبان از اعلام موجودیت تشکیل سیاسی-نظامی به نام « جبهۀ ملی جمهوریت» خبر می ‌دهند.

یک عضو شورای رهبری این جبهه که خواست نامش ذکر نشود، با نشر اعلامیۀ روز هفتم ثور به رادیو آزادی گفت که آنها برای احیای نظام جدید جمهوری بر محور حقوق فردی وحفظ منافع جمعی تلاش می‌ کنند.

در واکنش به ایجاد این همه جبهات٬ حکومت طالبان می گوید که به هیچ کس و گروه اجازه داده نمی شود که امنیت افغانستان را به چالش بکشند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان توضیحات بیشتری به رادیو آزادی فراهم کرد:
" به هیچ کس اجازه داده نمی شود که به افغانستان برای بار دوم آشوب، جنگ و فتنه را باز گرداند. مردم علیه این اقدامات خیلی جدی و حساس استند. افغانستان، دیگر نیاز به آرامش و ثبات دارد. امارت اسلامی افغانستان تمام تلاش خود را به خرچ می دهد که ثبات حفظ شود."

طالبان با چی امکاناتی و پیشتیبانی هایی در مقابله با این مقاومت ها و جبهات عمل خواهد کرد٬ در حالی که هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و طالبان از لحاظ مالی هم با مشکل رو به رو هستند.

شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان
شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان

شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان به این باور است که اوضاع فعلی زمینه فعالیت جبهه های مقاومت در برابر طالبان را بیشتر مساعد می‌کند. به نظر وی این جبهات چالش های جدی در برابر طالبان خواهند بود: " اگر طالبان در اقدام های شان تغییرات جدی وارد نکنند، مردم افغانستان مجبور شده و با این جبهه ها می پیوندند و برای طالبان چالش های بسیار جدی را ایجاد می کنند. فراموش نکنیم که طالبان یک زمان مثل همین جبهه ها، فعالیت های مسلحانه و شورشگرانه شانرا از جنوب افغانستان آغاز کردند و توانستند که دو بار نظام افغانستان را سرنگون کنند."

محمد رادمنش از جنرالان پیشین اردوی افغانستان، آینده نظامی و سیاسی این کشور را با تغییر در عملکرد رهبری طالبان مرتبط می داند و می‌گوید: " من متیقن استم که اگر حکومت طالبان نتواند به آن تعهداتی که در توافق دوحه ذکر شده، عمل کند تهدید ها از این بیشتر می شود و بالاخره در موجودیت فقر و بیکاری در افغانستان، فعالیت های گروه های متنوع از این هم بیشتر خواهد شد و ما شاهد تحولات دیگر در افغانستان خواهیم بود."

تا هنوز در مورد منابع و حامیان جبهه های ضد طالبان اطلاعات در دست نیست و مسئولین جبهه ها هم در این مورد جزئیات نمی دهند. هنوز از کمک بین المللی آشکار با این گروه ها هم نشانه یی دیده نشده است.

نشریه فارن پالیسی حدود دو هفته پیش گزارش داد که مقاومتگران در جبهه های مختلف تلاش دارند تا حمایت های جهانی را کسب کنند.

اما به نوشتۀ نشریه، این گروه ها تا هنوز صف متحدی ندارند و همه شان، بیشتر از آنکه مخالفان طالبان را دوست خود بدانند، آنها را رقیب می شمارند.

هنوز از کمک بین المللی آشکار با گروه های مسلح مخالف طالبان نشانه یی دیده نشده است.

از سوی دیگر، حکومت طالبان با چالش دیگری هم روبرو است که از نظر امریکا و جهانیان، آزمون بزرگ در افغانستان بوده می‌تواند، و آن عبارت است از فعالیت های شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش که مسئولیت برخی حملات در افغانستان را پذیرفته است.

با آنکه حکومت طالبان تاکید می کند که فعالیت های گروه داعش حدود۹۸ در صد در افغانستان سرکوب شده، با این هم پرسشی مطرح می شود که طالبان چگونه خواهند توانست که با این همه چالش ها مقابله کنند؟

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG