لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

وزارت معارف: نصاب تعلیمی در افغانستان تغییر نمی‌کند


عکس آرشیف: وزارت معارف افغانستان
عکس آرشیف: وزارت معارف افغانستان

وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید که در نصاب تعلیمی مکاتب افغانستان تغییری رونما نمیشود و همان نصاب حکومت جمهوری در مکاتب سراسر کشور تدریس خواهد شد.

این درحالیست که هنوز هم سرنوشت دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم روشن نیست|، وزارت معارف طالبان از توزیع روند کتب درسی در برخی از ولایات افغانستان خبر می دهد.

وزارت معارف طالبان گفته است تعدادی از کتاب های درسی چاپ شده در نظام جمهوریت درمکاتب کابل توزیع شده و روند توزیع یک تعداد دیگر آن نیز در برخی ولایات ادامه دارد.

عزیز احمد ریان سخنگوی این وزارت روز دوشنبه با فرستادن پیام به رسانه ها گفته است این کتاب برای متعلمین صنوف اول تا دوازدهم توزیع میشود:

« روند توزیع ۷ میلیون کتاب در کابل و ولسوالی های ان تکمیل شده است و شش میلیون کتاب درسی دیگر در ۶ ولایت در حال توزیع است ۵ میلیو کتاب برای هفت ولایت دیگر نیز در حال رسیدن از چین است. برای ۱۹ ولایت باقیمانده ۲۱ میلیون جلد کتاب در هندوستان زیر چاپ قرار دارد که در آینده نزدیک انتقال و توزیع خواهند شد. »

عکس آرشیف : کتب درسی معارف افغانستان
عکس آرشیف : کتب درسی معارف افغانستان


سخنگوی وزارت معارف در مورد هزینه چاپ این کتاب ها جزییاتی ارایه نکرده است.

پیش از این در نظام جمهوریت همواره از نبود کتاب در مکاتب گزارش های به نشر رسیده و حکومت قبلی دلیل آنرا نبود بودجه عنوان کرده بود.

گزارش های نیز به نشر رسیده اند که در برخی مکاتب بجای مضامین درسی کتاب های فرهنگی و دینی تدریس می شود ،ادعای که طالبان تا حال آنرا تایید نکرده اند.

وزارت معارف طالبان: به ملیون ها جلد کتب درسی در اختیار شاگردان قرار داده میشود

در پیام وزارت معارف همچنین آمده است روند گزینش آموزگاران زن و مرد از طریق رقابت آزاد در مرکز و ولایات جریان دارد و همچنین در هر ولسوالی ۳ تا ۱۰ مکتب ابتداییه ساخته خواهد شد.

دراین پیام همچنین گفته شده که در هر ولایت یک مرکز بزرگ جامع دینی ساخته می شود که ظرفیت تدریس برای هزار دانش آموز را داشته باشد.

وزارت معارف طالبان در حالی این سخنان را بیان می کند که هنوز هم مشکلات درسی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم حل نشده است .

اما وزارت معارف طالبان به موقف قبلی خود تاکید می کند و می گوید که بخاطر حل این مشکل منتظر تصمیم مقامات ذیصلاح است.

XS
SM
MD
LG