لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

دو تحلیل از دو روزنامهٔ معتبر؛ دیپلوماسی طالبان و ورزش زنان در افغانستان


U.K. -- A passenger reads the Daily Telegraph newspaper, featuring a front page interview with the ex-husband of accused Russian spy Anna Chapman, on the underground in London July 2, 2010.
U.K. -- A passenger reads the Daily Telegraph newspaper, featuring a front page interview with the ex-husband of accused Russian spy Anna Chapman, on the underground in London July 2, 2010.

بزنس استندرد

  • نشریۀ بزنس استندرد در مطلبی در بارۀ تأخیر چند ماهه در به رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست طالبان نوشته است که سخنگویان طالبان در مورد روابط دپلوماتیک با کشور های مختلف گپ زده اند، اما به نوشتۀ نویسنده، این حکومت تا کنون در ایجاد روابط دپلوماتیک با کشور های دیگر٬ کوتاه آمده است.

به نوشتۀ نشریه، سیاستمداران و تحلیلگران به این باور اند که حکومت طالبان در بیش از ۸ ماه گذشته برای کسب مشروعیت جهانی دیپلوماسی موثر نداشته اند.

طالبان نتوانسته اند که روابط دپلوماتیک با جهان برقرار کنند.

در مطلب به سفر های امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به برخی از کشور ها نیز اشاره شده است، اما در ادامه می خوانیم که با وصف این همه، طالبان نتوانسته اند که روابط دپلوماتیک با جهان برقرار کنند.

نشریه می نویسد که دیپلوماتان طالبان کار رسمی را در روسیه، چین، ایران، پاکستان و قزاقستان آغاز کرده اند. اما به نوشتۀ نشریه، روشن نیست که این اقدام چه قدر کمک می کند تا حکومت طالبان از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شود.

روزنامهٔ تیلگراف

  • روزنامۀ بریتانیایی تیلگراف به وضعیت کریکت بازان زن در افغانستان توجه کرده است، و در مطلبی زیر عنوان : بیش از ۸ ماه از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان گذشت؛ سرنوشت همۀ کریکت بازان زن نا روشن بود، اما شماری از زنان پس از ترک افغانستان توانستند دوباره کریکت بازی کنند.

روزنامه به نقل از رویا صمیم یکی از این زنان نوشته است امیدوار است که در نخستین مسابقۀ کریکت در ماه آیندۀ میلادی برای کلب کریکت فردریکتون در کانادا شرکت کند.

بانو صمیم امیدوار است که ماه آینده در ترکیب تیم کریکت فریدریکتون در کانادا بازی کند

با
به نوشتۀ تیلگراف، صمیم مشمول گروه ۲۵ نفری زنان بود که کریکت بورد افغانستان سال گذشته با آن ها قرارداد ورزش کریکت را امضا کرد.

صمیم ۲۹ ساله گفته است که امضای قرارداد لحظه ای خوشی بود که هیچ گاهی فراموش او نخواهد شد.

تیلگراف نوشته است که صمیم تا آگست پارسال با اشتیاق کامل با سایر دختران و زنان در کابل تمرین می کرد.

او به تیلگراف گفته است٬ زمانی که با مردم سر می خوردند، تشویق می شدند.

بانو صمیم از دیدارش با راشد خان، ستارۀ مشهور کریکت٬ نیز یاد کرده و گفته است که راشد خان از وی و تعداد دیگری از زنان کریکت باز افغان٬ ابراز حمایت کرده بود.

تیلگراف نوشته است که با حاکمیت دوبارۀ طالبان، تیم بانوصمیم از هم پاشید و همه چیز از دست رفت.

پس از آن که طالبان کنترل کابل را در ماه اسد پارسال در دست گرفتند، تمامی فعالیت های ورزشی زنان به شمول باز کریکت برای بانوان منع شده است.

XS
SM
MD
LG