لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

حکومت طالبان می‌خواهد با شماری از سیاستمداران پیشین افغانستان وارد گفتگو شود


عکس آرشیف
عکس آرشیف

حکومت طالبان به تاز‌گی کار بالای طرزالعمل شورای را آغاز کرده که در چهارچوب آن٬ زمینه برای برگشت دوبارۀ سیاستمداران مطرح و مقام‌های حکومت پیشین٬ فراهم گردد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت: " کار روی طرزالعمل شورای که برای تماس گرفتن با برخی افغانان تمرکز خواهد داشت، جریان دارد. هر زمان که این طرح نهایی گردد، کار عملی آغاز میشود."

این در حالیست که حدود یک ماه پیش حکومت طالبان از ایجاد یک شورای هفت نفری به رهبری شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم خبر داده و گفته بود، این شورا با مقام‌های پیشین و سیاستمداران افغانستان ارتباط برقرار می‌کند تا دوباره به وطن برگردند.

در این جمع چندین تن از وزرای سرپرست حکومت طالبان از جمله امیرخان متقی، خیرالله خیرخواه، انس حقانی و شماری دیگر از مقام‌های طالبان شامل اند.

بیشتر مقام‌های پیشین و سیاستمداران از ایجاد این شورا و ترکیب آن استقبال کردند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی حکومت سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی حکومت سابق افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، ضیاء‌الحق امرخیل، حنیف اتمر و شماری دیگر از سیاستمداران افغان پیام‌های نشر کردند که در برگیرنده تبصره و استقبال از این موضوع بود.

این در حالیست که محمد ناطقی یک تن از مجاهدین پیشین و معاون حزب وحدت اسلامی و سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت جنبش ملی در هشتم ماه ثور در گفت‌وگو با رادیو آزادی بر تشکیل حکومت همه شمول تاکید کردند.

همزمان با این برخی از مقامات طالبان دیدار های را با رهبران سیاسی و مقامات حکومت پیشین آغاز کرده اند. در همین سلسله٬ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به بهانه عید به خانه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی رفته بود و با وی دیدار کرد.

هرچند تا هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته، اما یکی از شرایط جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان تشکیل حکومت همه شمول است.

XS
SM
MD
LG