لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

افغانستان زیر ذره بین روزنامه های جهان


عکس آرشیف
عکس آرشیف

استارز اند سترایپس

  • روزنامه استارز اند سترایپس در ارتباط به گزارش تازه سیکار در مورد جنگ بیست ساله ایالات متحده در افغانستان٬ مقاله یی منتشر کرده است. در این مقاله آمده است٬ آنکه جنگ امریکا در افغانستان به پایان رسیده است٬ اما هنوز هم برخی امور اداری در این ارتباط باقیمانده است.

در ادامه این مقاله میخوانیم که وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون قرار داد های ملیارد دالری را که به هدف تمویل و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان عقد کرده بود٬ لغو می‌کند.

امریکا قرار داد های تمویل نیروهای سابق افغانستان را لغو می‌کند

در گزارش سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان که به روز چهارشنبه منتشر شد٬ آمده که ممکن است این پروسه چندین ساله٬ راه را برای محاکم طولانی همواره بسازد. در گزارش تذکر به عمل آمده است٬ این قرار داد ها از طریق صندوق وجهی کمک به افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی به هدف تهیه تجهیزات٬ پرداخت معاشات و ترمیم وسایط به مصرف می رسید که در این جریان ۸۱ ملیارد دالر به مصرف رسیده است.
پس از آن که طالبان در ماه اگست سال گذشته میلادی در افغانستان مجددآ به قدرت دست یافتند٬ ایالات متحده پرداخت پول به این قرار داد ها را متوقف کرد.

در مقاله روز همچنان گفته شده است٬ با آنکه بخش اعظم این قرار داد ها سال ها قبل ختم شده است٬ اما پروسه لغو آن سالها را در برخواهد گرفت. مدیریت هماهنگی امور افغانستان در وزارت دفاع ایالات متحده در عین حال سرگرم بررسی تاثیرات سقوط ناگهانی اردوی افغانستان بر پلان های پنتاگون است.

نشریه المانیتور

  • نشریه المانیتور در مطلبی به اظهارات وزیر امور داخله ایران در مورد مهاجرین افغان٬ تمرکز کرده است در این مطلب آمده است که احمد واحدی وزیر امور داخله ایران به مهاجرین افغان در آن کشور هشدار داده است که با برنامه سرشماری همکاری کنند.

در ادامه مطلب گفته شده است که هدف از راه اندازی سرشماری این است تا روشن شود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان٬ به چی تعداد از افغانها وارد ایران شده اند. اما روزنامه پیش بینی کرده است که امکان دارد این اقدام٬ روابط میان ایران و حکومت طالبان را پیچیده تر بسازد.

ایران در مورد مهاجرین افغان غور مجدد می‌کند

روزنامه به این مسئله نیز اشاره کرده است که پس از تسلط طالبان در افغانستان ایران تلاش های را به راه انداخت تا روابط خود را با این گروه مستحکم کند. در حال حاضر دیپلومات های طالبان در سفارت افغانستان در تهران وظایف خود را اشغال کرده اند. اما روزنامه با نگاه عمیق تر به موضوع گفته است که عادی سازی روابط میان حکومت طالبان و ایران خالی از مشکلات نخواهد بود. ایران قسلگری خود را در شهر هرات پس از آن مسدود کرد که مظاهره چیان خشم در واکنش به عملکرد ایران در برابر مهاجرین٬ به ساختمان قنسلگری حمله کردند.

بر اساس ارقامی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است٬ در حال حاضر حدود ۷۸۰ مهاجر افغان در ایران زنده گی می‌کنند. روزنامه در ادامه نوشته٬ این نخستین باری نیست که ایران مهاجرین افغان را هدف قرار می‌دهد٬ سال گذشته نیز زمانی که دهها هزار افغان از بیم ورود طالبان به ایران رفته بودند٬ دوباره به کشور شان برگشتانده شدند.

نشریه استراید

  • نشریه استراد در مورد داکتر احمد ناصر سرمست٬ بنیانگذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان٬ مطلبی را به نشر رسانده است. روزنامه خبر داده است که آقای سرمست به تاریخ بیستم می سند افتخاری دکتورا را از پوهنتون جولیارد به دست خواهد آورد.

سرمست ، بعد از حاکمیت طالبان در ماه آگست توانست که روند انتقال شاگردان، استادان و کارمندان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با خانواده های شان را به لزبن پایتخت پرتگال رهبری کند.

XS
SM
MD
LG