لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

یک محموله تازه از گندم های کمکی هند وارد افغانستان می‌شود


عکس: نخستین محموله از کمک های گندم هندوستان که از طریق پاکستان به افغانستان فرستاده شد
عکس: نخستین محموله از کمک های گندم هندوستان که از طریق پاکستان به افغانستان فرستاده شد

انتظار می رود ده هزار متریک تن گندم از هند برای توزیع به مردم نیازمند در افغانستان به این کشور ارسال شود.

برنامۀ جهانی غذا (WFP) و حکومت هند در اوائل سال جاری میلادی٬ سندی را امضا کردند که بر اساس آن هند پنجاه هزار تن گندم به افغانستان ارسال می کند.

از این مقدار گندم ، ده هزار متریک تن آن قبلاً به افغانستان فرستاده شده و در مرکز و ولایات توزیع گردیده است.

مقام های برنامۀ جهانی غذا در دیدار از یک گدام گندم در شهر امرتسر هند گفتند که ده هزار تن گندم دیگر آمادهٔ فرستادن به افغانستان است.

شیروتی اِس ، مسؤل روابط خارجی و دولت در برنامه غذایی جهان٬ در این باره توضیحات بیشتر داد:

« مشارکت بین «برنامه جهانی غذا» و حکومت هند وجود داشته است. حکومت هند گندم از جانب مردم این کشور را برای مردم افغانستان می فرستد. بخش اول فرستادن گندم به پایان رسیده است و ما در حال ارسال ده هزار تن گندم دیگر هستیم.»

هند و سایر کشور های جهان هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند. اما دهلی نو گفته که به کمک های بشری با مردم افغانستان ادامه می دهد.

عکس آرشیف: گروهی از زنان که در کابل در برابر یک نانوایی منتظر دریافت نان رایگان ( خیرات) اند.
عکس آرشیف: گروهی از زنان که در کابل در برابر یک نانوایی منتظر دریافت نان رایگان ( خیرات) اند.

با حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان ، میزان فقر در این کشور خیلی افزایش یافته است٬ تا حدی که سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بد اقتصادی و عواقب ناگوار آن هشدار داده و خواستار کمک های فوری و پول نقد به آن کشور شده است.

طی ماه های اخیر کمک های بشردوستانه از کشور های مختلف به کابل انتقال داده شده است اما شکایت های وجود دارد که کمک ها در اکثر موارد به مستحقین توزیع نمی شود.

پلوشه یک باشندۀ کابل در این باره به رادیو آزادی شکایت کرد که مسوولین این کمک ها را به خانواده ها و وابسته گان خود توزیع می کنند: « کمک می آید اما نماینده های موظف نام فقرا را نمی گیرند ، نام خویشاوندان خود را می گیرد. در جای که ما زندگی می کنیم چند بار کمک آمد اما متاسفانه به کسانیکه نیازمند بودند کمک ها داده نشد.»

مردم: کمک های غذایی به افراد مستحق نمی‌رسد

از سوی دیگر برخی مردم در افغانستان می گویند که کمک ها بیشتر به افراد مربوط به طالبان توزیع می شود. یکی شهروندان افغان چنین گفت:
« در ولسوالی غوربند ولایت پروان و جا های که مستحق بودند کمتر کمک دادند و کسانیکه مربوط امارت بودند، می شناختند و روابط داشتند فی خانه شاید ۵ یا ۶ بوری آرد و دیگر موادی را که ( WFP) میداد کمک کردند.»

مقام های حکومت طالبان اما گفته اند که در روند توزیع کمک ها شفافیت وجود دارد و تلاش می شود که به مستحقیق برسد.

بر اساس آمار برنامۀ جهانی غذا ، در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG