لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

حکومت طالبان اقدامات عملی برای منع کشت کوکنار انجام نداده است


عکس آرشیف: کشتزار کوکنار در ولایت قندهار
عکس آرشیف: کشتزار کوکنار در ولایت قندهار

درست یک ماه از صدور فرمان ملا هيبتالله آخندزاده رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد، اما حکومت طالبان تا حال پالیسی مدونی را در رابطه به چگونگی جلوگیری از کشت کوکنار اعلان نکرده است.

حال اداره سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان يا (سیگار) در گزارش تازه اش گفته که پالیسی حکومت طالبان در مورد منع کشت کوکنار روشن نیست و این مسئله سبب رونق بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان شده است.

در گزارش سه ماهه سیگار که تازه به کانگرس امریکا فرستاده شده، آمده است، دهقانان در افغانستان زمستان سرد و خُشک سالی شدید را پشت سر می گذارند، در چنین یک حالت منع کشت کوکنار را خیلی عملی نمی نماید.

عکس آرشیف: فصل برداشت حاصلات کوکنار در افغانستان نزدیک است
عکس آرشیف: فصل برداشت حاصلات کوکنار در افغانستان نزدیک است


ملا عبدالحق همکار معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان در واکنش به این گزارش به رادیو آزادی گفت که آماده گی ها برای عملی کردن فرمان رهبر طالبان روی دست گرفته شده و در منع کشت کوکنار جدی عمل خواهد شد.

" تا حال در برخی از ولایت ها حاصل کشت اول کوکنار جمعآوری نشده است، همانند بدخشان ولایت های که هوا در آنجا سرد است. وقتی حاصل برداری تمامی کشت های اول تمام شد، برای کشت فصل دوم اجازه داده نخواهد شد. پالیسی ساخته شده است، پالیسی هم بود که حاصل کوکنار زرع شده برداشته شود و بعد از آن به گونه کامل کشت کوکنار منع خواهد بود."
وزارت خارجه امریکا به سیگار گفته که روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان تاثیری بر کمک رسانی آنان به دهقانان نداشته است.

وزارت خارجه امریکا : روی کار آمدن حکومت طالبان تاثیری بر کمک رسانی آنان به دهقانان نداشته است.

سیگار سکوت جامعه جهانی در مسئله برخورد حکومت طالبان با مواد مخدر را پرسش بر انگیز خوانده و به نقل از دهقانان در هلمند و کندهار نگاشته که برای فعلاً آنان هیچ بدیل زراعتی، جز کوکنار را در اختیار ندارند.

وزارت خارجه امریکا به سیگار گفته که روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان تاثیری بر کمک رسانی آنان به دهقانان نداشته است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون وزارت خارجه امریکا یا (INL) گفته است که در ماه های اخیر این اداره پروژه ها و برنامه هایش را از طریق اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان تطبیق کرده است.

داکتر ظفر معیین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید، تجربه سال ۲۰۰۰ میلادی نشان داد که حاکمیت فراگیر طالبان بر افغانستان، میتواند سبب منع کامل کشت کوکنار شود.

" نتیجه ای را که فرمان سال ۲۰۰۱ در پی داشت و در افغانستان تریاک تولید نشده بود، با توجه به آن امکان آن وجود دارد که حال هم این فرمان عملی شود. دلیل دیگر آن این است، در زمان حکومت قبلی در ساحاتی که حکومت حاکمیت داشت کوکنار کشت نمیشد، اما در ساحاتی که حکومت کنترول نداشت کوکنار بیشتر در آن کشت میشد، اما برعکس حال طالبان بر تمام افغانستان حاکمیت دارند و شاید کنترول آن هم برای شان آسان باشد."

نگرانی سیگار از دوام کشت کوکنار و تاکید حکومت طالبان بر منع کامل آن در حال است که حاصلات فصل گذشته کوکنار در مناطق گرم سیر افغانستان برداشته شده و قرار است تا اواخر ماه ثور در مناطق سرد سیر نیز برداشته شود.

حکومت طالبان گفته که با برداشته شدن حاصلات این فصل، مرحله عملی سازی فرمان رهبر شان در بخش منع کشت کوکنار آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG