لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

خشکسالی در افغانستان دهقانان را با مشکلات جدی مواجه کرده است


دهقانان در حال جمع آوری حاصلات شان در ولایت کندهار
دهقانان در حال جمع آوری حاصلات شان در ولایت کندهار

ادامهٔ خشک سالی‌ها در افغانستان دهقانان ‌و مالداران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

عبدالله ۶۵ ساله از دهقانان ولایت بغلان است. او از این که امسال نتوانسته حاصل زحماتش را از کشت زار‌های گندم به دست آورد پریشان است.

او که تنها نان آور خانوادهٔ ده نفری‌اش است ‌می‌گوید تنها منبع درآمدش همین کشاورزی است که اکنون به اثر خشک‌سالی نمی‌تواند درست حاصل بردارد: "گندم در للم پاشیدیم، پاشیدیم، از دست خشک سالی سوخت، حالی هم در جایش شالی کشت کردیم نمی‌دانم که حاصل می‌دهد یا خیر کود هم بسیار قیمت است."

عبدالله می‌گوید ریاست زراعت بغلان باید برای کشاورزان در توزیع گندم اصلاح شده کمک کند و زمینهٔ آبیاری مناسب را برای دهقانان در این ولایت فراهم سازد.

پسرلی در ولسوالی خوگیانی کندهار مالدار است. او می‌گوید، به دلیل خشک سالی مال‌هایش تلف شدند زیرا علف هایی را که برای آن‌ها کاشته بودند به ثمر نرسیدند و نیز چراگاها درست سبز نشده بودند: "خشک سالی برای ما زیاد آسیب رسانده، جای هم نداریم که مال‌های خود را به چراندن ببریم، وضعیت بسیار خراب است، ریاست زراعت نه در حکومت فعلی و نه در گذشته برای ما هیچ کمک نکرده."

رادیو آزادی خواست مشکلات دهقانان و مالداران را با مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در میان بگذارد، اما هیچ مسئول این وزارت دستیاب نشد.

مولوی محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت دولت در امور حوادث طبیعی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "برنامه‌های مختلف در هماهنگی با دفاتر ذیربط در امر رسیدگی به خشکسالی در کشور داریم مثلاً ارایه کمک‌های بشری برای مناطقی که با خشک‌سالی مواجه می‌شوند. پلان ملی نیز ترتیب شده و سعی می‌گردد تا زمینه‌های عرضه آب صحی و علف برای حیوانات به دسترس قرار گیرد تا در حد امکان خدمت رسانی گردد."

آقای حقانی می‌گوید، برای کشاورزان نیز با در نظر داشت بودجهٔ‌شان برنامه‌های خرد و بزرگ را در نظر دارند.

پیش از این سازمان‌های مختلف جهانی نیز در مورد خشک‌سال و چالش‌های فرا راه کشاورزان و مالداران ابراز نگرانی کرده اند.

چندی قبل سازمان ملل متحد خواهان کمک عاجل به تقریباً هفت میلیون دهقان در افغانستان شده بود که اکنون هم به تهدید شدید خشک‌سالی روبه‌رو هستند.

با این حال، اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد در مورد خشکسالی در افغانستان نیز ابراز نگرانی شدید کرده و گفته که باید نجات معیشت کشاورزان و مالداران افغان در اولویت قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG