لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار وضاحت در مورد فرمان تطبیق حجاب اجباری گردید


مدافعین حقوق زنان در افغانستان و بیرون از آن کشور همواره از سیاست های طالبان به خاطر تطبیق قوانین سختگیرانه انتقاد کرده اند.
مدافعین حقوق زنان در افغانستان و بیرون از آن کشور همواره از سیاست های طالبان به خاطر تطبیق قوانین سختگیرانه انتقاد کرده اند.

سازمان ملل متحد در واکنش به صدور فرمان تازه طالبان در مورد اجباری شدن حجاب برای زنان در افغانستان٬ با جدیت ابراز نگرانی کرده و گفته است که این عمل طالبان تخطی آشکار از رعایت حقوق زنان در این کشور است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما) با انتشار اعلامیهٔ گفته است : « یوناما به زودی خواستار دیدار با طالبان خواهد شد تا در مورد این فرمان وضاحت بدهند».

در اعلامیه آمده است که این یک دستور عادی نیست٬ بلکه فرمان رسمی که اجرایی شدن آن حتمی است و مردان خانواده به خاطر تخطی زنان از این فرمان مجازات خواهند شد.

سازمان ملل متحد در افغانستان : به زودی با طالبان در این مورد صحبت خواهیم کرد

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان این فرمان را که مورد تآیید ملا هبت الله آخند زاده رهبر این گروه نیز مورد قرار گرفته است به روز شنبه منتشر کرد. این وزارت گفته است که فرمان در مورد حجاب در نتیجه پیشنهاد علمای دینی صادر شده است.

بر اساس این فرمان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان وظیفه دارد تا حجاب را به گونه جبری بر تمام زنان افغان عملی سازد.

بخشی از فرمان جدید طالبان در مورد حجاب اجباری در افغانستان
بخشی از فرمان جدید طالبان در مورد حجاب اجباری در افغانستان

وزارت امر به معروف حکومت طالبان طرحی را نیز در همین رابطه آماده کرده است. در بخشی از این طرح گفته شده است که "برای زنان مسلمان، اصیل و بالغ رعایت حجاب فرض و ضروری است."

در این طرح چادری یا چادر برقه بهترین شکل حجاب گفته شده و آمده که هر نوع لباسی که بدن را بپوشاند و چسپ نباشد، حجاب محسوب می‌شود.

طالبان گفته اند که چادری بهترین پوشش یا حجاب اسلامی به زنان به شمار می رود
طالبان گفته اند که چادری بهترین پوشش یا حجاب اسلامی به زنان به شمار می رود

نماینده گی ملل متحد در افغانستان گفته است که در مورد مفهوم این تصمیم طالبان که خلاف وعده های قبلی این گروه برای رعایت حقوق زنان در این کشور است٬ با جامعه بین المللی نیز بحث و مشوره خواهد کرد.

طالبان در دور اول حاکمیت خود در سال ۱۹۹۰ میلادی نیز این روش سختگیرانه را در برابر زنان و دختران عملی کرده و مرد ها را نیز به گذاشتن ریش های بلند مجبور ساخته بودند.

نگرانی سازمان ملل متحد و شماری از مدافعان حقوق زن در حالی مطرح میشود که خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز شنبه در نشستی به مناسبت توضیح این فرمان گفت که برای آنان اصول اسلامی و نظریه اسلامی مهمتر از هر چیز دیگری است و آنان نمیتوانند از این اصول بگذرند.

برخی از روزنامه های معتبر بین المللی نیز در مورد این فرمان طالبان تبصره کرده و گفته اند که این فرمان و اعمال سختگیری ها در برابر زنان می تواند طالبان را بیشتر با جامعه بین المللی در مواجهه قرار داده و حتی روند کمک های جهانی به افغانستان را نیز تحت تآثیر قرار بدهد.

XS
SM
MD
LG