لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

سازمان دیده‌بان حقوق بشر: حقوق زنان افغان را جدی بگیرید


نهاد های حقوق بشری فرمان های پی در پی طالبان را درمورد زنان و دختران٬ نقض حقوق بشر می دانند
نهاد های حقوق بشری فرمان های پی در پی طالبان را درمورد زنان و دختران٬ نقض حقوق بشر می دانند

سازمان دیده بان حقوق بشر از جامعه جهانی خواست که نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان را تنها با ایراد بیانه و نشر اعلامیه محکوم نکند، بلکه باید برای حفظ حقوق زنان اقدام عملی صورت گیرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر از کشور های حامی حقوق زنان خواست که عملا بر حکومت طالبان فشار آورند تا حقوق زنان و دختران افغان را جدی بگیرند.

هیدر بار مسئول بخش زنان این سازمان نا وقت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که از ماه آگست سال ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، جامعه جهانی بیشتر با سخنرانی ها نشر اعلامیه به تقبیح نقض حقوق زنان پرداخته اند و این کافی نیست:

«ما واقعیت و جدا از جامعه بین المللی می خواهیم که در برابر بحران حقوق بشر در افغانستان واکنش فوری نشان دهند. اما چنین احساس می کنیم که از ماه آگست به این سو، دولت ها بیشتر عملکرد طالبان را با بیانیه ها تقبیح کرده اند. اما واقعآ در این عرصه کشور ها یک ستراتژی هماهنگ ایجاد ننموده اند. »

هیدر بار مسئول بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر
هیدر بار مسئول بخش زنان سازمان دیده بان حقوق بشر

خانم بار در ادامه به طور ویژه از کشور های کانادا، فرانسه، جرمنی، مکسیکو، ناروی و سویدن خواست که در برابر چالش های فرا راه حقوق زنان و دختران در افغانستان دست به اقدامات عملی بزنند

این کشور ها یک سیاست خارجی فعال طرفداری از حقوق زنان را در جهان به پیش می برند.

در این میان، به سلسله واکنش ها به فرمان جدید رهبر طالبان در ارتباط به حجاب زنان در افغانستان، ایزابل موسارد کارلسن رئیس هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز در تویتی گفت که مشروعیت بین المللی و صلح پایدار به این ارتباط دارد که حقوق بشری همه مردم به شمول زنان و دختران و گروه های اقلیت رعایت شود.

مشروعیت بین المللی و صلح پایدار به این ارتباط دارد که حقوق بشری همه مردم به شمول زنان و دختران و گروه های اقلیت رعایت شود.

در این حال، توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز به روزدوشنبه گفت که سیاست طالبان در برابر زنان خلاف موازین حقوق بشر بوده و به روابط طالبان با جامعه جهانی تاثیر منفی وارد می کند.

در این حال توماس نکلاسن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان که به تازگی با سرپرست وزارت معارف طالبان صحبت کرده دیروز دوشنبه در حساب تویترش گفته که در میان کشور های عضو بیشتر این شک و تردید به میان آمده که تعامل آنها با طالبان چه نتیجه داده، به ویژه زمانی که طالبان در تعهد شان برای بازگشایی مکاتب ثانوی دختران پایبند باقی نماندند.
اما او افزود که توقف گفتگو ها با طالبان هم یک گزینه درست نیست.

حکومت طالبان گفته است که آنان حقوق بشری مردم را نادیده نگرفته اند. آنان در مورد تطبیق حجاب اسلامی در افغانستان گفته اند که این فرمان مورد استقبال مردم قرار گرفته است زیرا به گفته آنان ۹۹ درصد از افغانها مسلمان اند و حجاب نیز از اصول اساسی اسلام به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG