لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

عفو بین‌الملل: حکومت طالبان در پی ناپدید کردن کامل زنان از جامعه است


آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که دستور و عملکرد طالبان در مورد حجاب اجباری و محدود کردن زنان برای بیرون شدن از خانه، خلاف قوانین بین‌المللی بشری است.

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش جنوب آسیا در این سازمان به رادیو آزادی گفت، طالبان بر خلاف وعده‌های گذشته‌شان در مورد حقوق زنان و دختران عمل می‌کنند: "متاسفانه طالبان به زنان به عنوان نیمی از جمعیت افغانستان و فیصدی مهم نمی‌بینند. بیشتر به زنان دیدگاه ابزاری دارند. این یک دید خیلی منفی در مورد نیمی جمعیت افغانستان است. با آوردن همچو فشار‌های جدید بالای زنان و دختران، ما متاسفانه شاهد این خواهیم بود که طالبان در قبال ناپدید ساختن کامل زنان از جامعه استند."

هیدر بار: کشور‌های جهان در فشار دادن طالبان به خاطر حقوق زنان کوتاه آمده اند.

حکومت طالبان روز شنبه (۱۷ ثور) با صدور فرمانی گفت که زنان در مکان‌های عمومی چهره‌های شانرا پنهان کنند و بدون نیاز از خانه بیرون نشوند. در فرمان آمده که در صورت تخلف، مسئول خانواده مجازات خواهد شد.

هیدر بار، معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفته که کشور‌های جهان در فشار دادن طالبان به خاطر حقوق زنان کوتاه آمده اند.

او از خاموشی کانادا، فرانسه، جرمنی و سویدن در برابر دستور‌های طالبان در مورد زنان انتقاد شدید کرده است. این چهار کشور پالیسی خارجی برای دفاع از حقوق زنان دارند.


نرگس نثار فعال حقوق زنان می‌گوید که اکنون افغانستان برای بانوان به زندان مبدل شده است: "از روزی که طالبان آمدند، ما هر آرزو و خواهشی که داشتیم، نا امید شدیم. نخست دروازه مکتب‌ها و پوهنتون‌ها بسته شد، اکنون هم حجاب اجباری شد."

با گذشت نزدیک به ۹ ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، تا اکنون برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نشده است.

محدودیت بر سفر بدون محرم، ندادن جواز رانندگی، اکنون وضع محدودیت بر بیرون شدن از خانه و حجاب اجباری، به نگرانی جدی جامعه جهانی و نهاد‌های مدافع حقوق بشری مبدل شده است.

با آنکه حکومت طالبان تا هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، جامعه جهانی رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق بانوان در افغانستان را از مسایل کلیدی تعامل با طالبان می‌داند.

XS
SM
MD
LG