لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

مامورین حکومت پیشین افغانستان از بیکاری و بی سرنوشی شکایت دارند


عکس آرشیف: تعدادی از افراد که کار های خود را از دست داده و در بی سرنوشتی به سر می‌برند
عکس آرشیف: تعدادی از افراد که کار های خود را از دست داده و در بی سرنوشتی به سر می‌برند

شماری از کارمندان دولت پیشین افغانستان که در نتیجه تحولات اخیر در کشور خانه نشین شده اند میگویند که در بی سرنوشتی به سر می برند٬ نه معاش دارند و نه هم به تقاعد سوق داده شده اند.

یک کارمند دولت پیشین که ۶۰ سال عمر دارد می‌گوید، از چهل سال به این سو در حکومت مامور بود، اما طالبان پس از حاکمیت‌ شان٬ او را مجبور ساخته اند خانه نشین شود.

او به دلیل آنچه که مشکلات امنیتی عنوان می‌کند، نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"نه تقاعد می‌دهد و نه هم پول امتیاز می‌دهد، از کار اخراج ما کردند، همین‌گونه بی سرنوشت ماندیم، حیران هستیم چی‌کنیم، پیش کی برویم وبه کی گریه کنیم؟"

یک مامور دیگر حکومت گذشته که او هم نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، پس از سقوط حکومت پیشین، طالبان برایشان معاش نداده‌اند و بست‌های شان را تنقیص کرده‌اند.

"بست های ما را تنقیص کردند، وضعیت اقتصادی تمام مردم بسیار خراب شده، ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که معاش‌های ما را بپردازد و یا هم ما را به اداره‌ های دیگر شامل کار کند."

عکس آرشیف: گروهی از متقاعدین که خواستار معاش و امتیازات دوران تقاعد خود هستند
عکس آرشیف: گروهی از متقاعدین که خواستار معاش و امتیازات دوران تقاعد خود هستند


با حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، شماری از اداره‌ها به گونهٔ کامل بسته شده، تشکیلات شماری هم کاهش یافته و برخی ماموران دلتی هم از کار برکنار شدند.

این امر سبب شده تا بیکاری و فقر بیش از هر زمانی در این کشور افزایش باید.

دفتر سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در ۱۹ ثور در تویتر خود نگاشته است، از زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان حاکم شده‌اند، به صد‌ها هزار تن کارشان را از دست داده‌اند.

سیگار می‌گوید، به اساس ارزیابی‌های اخیر سازمان ملل متحد بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سه ماه اخیر سال ۲۰۲‍۱ در افغانستان کارهای شان را از دست داده‌اند.

سیگار: تا تابستان امسال نزدیک به یک ملیون نفر در افغانستان بیکار خواهند شد

سیگار از بی‌کار شدن افراد بیشتری در سال روان میلادی نیز خبر داده است. اشاره سیگار به از دست رفتن وظایف مامورین دولتی است.

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، اداره‌ها برای خدمت به مردم ساخته شده است نه برای پرداخت معاش.او می‎‌گوید، به دلیل لغو شدن شماری از اداره‌های غیرضروری دولتی ماموران وظایف‌شان را از دست داده اند، اما آنان در مورد راه‌های بدیل کاریابی برای این افراد فکر می‌کنند.
"اداره های که ضرور نبود و در نظام گذشته به خاطر مصلحت ایجاد شده بود، آن‌ها لغو شدند و طبعا کارکنان آن بی‌کار شدند، اما برای کاریابی راه‌های بدیلی وجود دارد، ما تلاش می‌کنیم با آغاز پروژه های محتلف زمینۀ کار را برای مردم فراهم کنیم."

سیگار یا ادارهٔ سرمفتش امریکا در امور بازی سازی افغانستان گفته است، ممکن تا تابستان سال جاری تعداد افرادی که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان کارهای شان را از دست داده اند به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن برسد. سیگار گفته است که زنان بیشترین آسیب را دیده اند.

XS
SM
MD
LG