لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

سیگار: صف بیکاران در افغانستان طولانی تر می‌شود


بر اساس پیش بینی٬ نزدیک به یک ملیون نفر تا تابستان امسال در افغانستان بیکار میشوند
بر اساس پیش بینی٬ نزدیک به یک ملیون نفر تا تابستان امسال در افغانستان بیکار میشوند

دفتر سر مفتش خاص ایالات متحدهٔ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که تازه ترین ارزیابی سازمان جهانی کار نشان می دهد که در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان، ۵۰۰ هزار نفر کار شان را از دست داده اند.

سیگار این مطلب را در رشته پیام هایی که روز دوشنبه در صفحۀ تویتر خود منتشر کرد٬ بیان کرده است.

این اداره از بیکاری تعدادی زیادی دیگر در جریان امسال نیز خبر داده است.

در ادامه گزارش آمده است که پیشبینی می شود که تا تابستان امسال تعداد بیکاران در افغانستان به ۷ صد هزار تا ۹ صد هزار تن خواهند رسید.

شماری زنان کارمند تا تابستان امسال ۲۱ در صد دیگر کمتر شود.

به احتمال زیاد این گزارش بیشتر روی کارمندان دولتی در افغانستان تمرکز دارد٬ زیرا سایر بخش های خصوصی در جریان هشت ماه گذشته صد ها هزار نفر کار های خود را از دست داده اند.

این دفتر می گوید که در این ارتباط زنان بیشتر متأثر شده اند و تخمین می شود که شماری از کارمندان زن تا تابستان امسال ۲۱ در صد دیگر کمتر شود.

حمیده احمدی یکی از آموزگاران زن در افغانستان که کارش را از دست داده و حالا روی جاده بوت پالش میکند
حمیده احمدی یکی از آموزگاران زن در افغانستان که کارش را از دست داده و حالا روی جاده بوت پالش میکند

در باره این گزارش از ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم. او به رادیو آزادی در باره شماری دقیق بیکاران پس از حاکمیت آنها در افغانستان چیزی نگفت. اما این را پذیرفت که تعدادی زیادی بعد از حاکمیت طالبان از ماه آگست سال گذشته به این سو، کار شان را از دست داده اند.


وی افزود: «وضع تعزیرات، قید پول و همچنان مشکلات در مسایل بانکی باعث شده که تجارت هم متأثر شود و همچنان کار و اشتغال. بیکاری و فقر هم از همین جا منشأ می گیرد.»

او افزود که جامعه بین المللی باید در برابر آنها به جای پالیسی همکاری را در پیش بگیرد و تعزیرات رفع شوند، تا وضعیت اقتصادی بهتر شده و زمینه کار فراهم شود.

بیکاری در دوران حکومت پیشین هم یکی از چالش های عمده به شمار می‌رفت٬ اما با زمینه های کاری فراوانی در مرکز و ولایات افغانستان فراهم بود.

XS
SM
MD
LG