لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

تعداد معتادان مواد مخدر در نورستان افزایش یافته است


عکس آرشیف: تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر
عکس آرشیف: تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر

بر اساس برخی گزارش ها و ارقامی که منتشر شده است٬ شمار افراد معتاد در ولایت نورستان افزایش یافته است.

برگمتال و مندول از ولسوالی های ولایت نورستان است که تعداد جوانان، زنان و کودکان معتاد به مواد مخدر در آن بیشتر شده است.

باشنده گان این دو ولسوالی شکایت دارند که در پی تحولات در افغانستان، تعداد زیادی از جوانان در نورستان نیز بیکار شده اند و همزمان با آن تعداد معتادان نیز افزایش یافته است.

غلام الله نورستانی یکی از بزرگان قومی در ولسوالی برگمتال میگوید که با افزایش تعداد معتادان مشکلات اجتماعی و امنیتی در این ولسوالی نیز افرایش یافته است.

" قریه برگمتال، دیوانه بابا، قریه افسی و قریه های دیگر با چنین مشکلی روبرو است. تعدادی از سربازان، افسران و کارمندان دولت که از وظیفه برکنار شده اند، آنان نیز به جمع معتادان پیوسته اند و رهزنی و دزدی نیز بیشتر شده است."

بسیاری از جوانانی که وظایف خود را از دست داده اند به اعتیاد رو آورده اند

محمد اسماعیل زمانی باشنده ولسوالی کامدیش میگوید، در برگمتال و کامندیش کوکنار کشت نمیشود و مواد مخدر مورد استفاده معتادان از طریق کوه ها و از ولایت بدخشان به این ولسوالی ها قاچاق میشود.

" از گذشته ها در افسی و چندین قریه دیگر ولسوالی برگمتال معتادان حضور داشتند، حال با افزایش بیکاری تعداد معتادان نیز زیاد شده و افراد سالم نیز با آنان معتاد میشوند. نگرانی ما این است که خدای نا کرده تمام جوانان ما به این بد بختی دچار نشوند."

عکس : پارون مرکز ولایت نورستان
عکس : پارون مرکز ولایت نورستان


مردم که توان تداوی اعضای معتاد خانواده های شان را را ندارند٬ از حکومت و نهادهای کمک کننده میخواهند که به ایجاد یک مرکز تداوی معتادان در نورستان کمک کنند. مسوولان محلی ولایت نورستان نیز می پذیرند که در پی بیکار شدن جوانان تعداد معتادان در این ولایت افزایش یافته است.

مولوی سمیع الحق حق بیان سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ نورستان به رادیو آزادی گفت:

"به دلیل تحولات اخیر مردم بیکار شده اند. حال تعداد زیادی مردم در مناطق مختلف به مواد مخدر رو آورده اند که اکثریت شان در برگمتال و مندول اند. ما از حکومت مرکزی، نهادهای کمک کننده داخلی و خارجی میخواهیم که در اینجا یک کلینیک بسازند،تا جوانان، زنان و کودکان از این بیماری نجات یابند."

نورستان از جمله ولایت هایی است که تا حال حتی یک مرکز تداوی معتادان نیز در آن ساخته نشده است. در سالهای اخیر تعداد اندکی از معتادان آن جهت تداوی به ولایت های همجوار و کابل انتقال داده می شدند.

حال که مراکز تداوی معتادان در اکثریت ولایت ها خدمات داخل بستر شان را متوقف کرده اند، معتادان در نورستان نیز از دریافت چنین خدماتی بی بهره اند.

XS
SM
MD
LG