لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

حکومت محلی طالبان در هلمند: کشتزار های کوکنار را تخریب کردیم


عکس آرشیف: کشتزار خشخاش در افغانستان
عکس آرشیف: کشتزار خشخاش در افغانستان

طالبان می‌گویند که بر مبنای فرمان رهبر این گروه٬ مزارع کوکنار را در ولایت هلمند در جنوب افغانستان تخریب کرده اند. طالبان در هلمند مزارع کشت خشخاش را تخریب کردند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هلمند در اعلامیه ای گفته است که حدود ۲۰ جریب زمین کشت خشخاش در منطقهٔ تیزنی ولسوالی نوزاد این ولایت از سوی مدیریت مبارزه باکشت و تولید مواد مخدر قوماندانی امنیه٬ از بین برده شده است.

حکومت محلی طالبان در هلمند تصویر روشنی که نشان بدهد خبرنگاران در محل تخریب کشتزار های خشخاش حضور دارند٬ ارائه نکرده است.

در اعلامیه آمده است که زرع خشخاش تخطی از فرمان ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان است.

اعلامیه می افزاید٬ هر دهقانی که در زمین خود خشخاش کشت کند، مزارع او از بین برده می شود.

طالبان: هر دهقانی که در زمین خود خشخاش کشت کند، مزارع او از بین برده می شود.

فرمان ملا هیبت الله در ارتباط به منع کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در سراسر افغانستان در ۱۴ ماه حمل به اجرا گذاشته شد. اما به دهقانان اجازه داده شد که آخرین محصولات گذشته شان را جمع آوری کنند.

حکومت طالبان در آن زمان گفت که برای کشت بدیل خشخاش امکانات فراهم می کند.

ولی تعدادی از دهقانان شکایت می کنند که فصل دیگر کشت خشخاش فرا رسید ، اما حکومت طالبان در کشت بدیل هیچگونه کمکی نکرده است.

دهقانانی که خشخاش کشت کرده اند میگویند که حکومت برای آنان کمکی برای کشت بدیل فراهم نکرده است
دهقانانی که خشخاش کشت کرده اند میگویند که حکومت برای آنان کمکی برای کشت بدیل فراهم نکرده است

ولی جان و عصمت الله دو دهقان از ولایت های ارزگان و قندهار اند به رادیو آزادی گفتند که از مجبوریت خشخاش کشت می کنند، زیرا از یک سو ، خشکسالی است و از سوی دیگر ، زرع سایر مواد بازار مناسب ندارد. اگر آنها خشخاش کشت نکنند و در کشت بدیل با آنها کمک نشود، به مشکلات اقتصادی رو به رو می شوند.

در این حال ذبیح الله مجاهد سخنگو حکومت طالبان می گوید، آنها تلاش می کنند که در بخش کشت بدیل کمک کشور های را جلب کنند که از کشت و تولید مواد مخدر متضرر می شوند.

همزمان، دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) به روز دوشنبه در تویتی گفته که از یک سو، محدودیت طالبان بر کشت خشخاش و دیگر مواد نشه یی و از طرف دیگر، زمستان سرد سال گذشته،افزایش قمیت مواد خوراکی و بحران اقتصادی، دهقانان را که قبلا خشخاش کشت کرده اند، در وضعیت قرار داد که بدیل اندک داشته اند.

XS
SM
MD
LG