لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

مارکیت‌های صرافی در سراسر افغانستان دوباره باز شدند


آرشیف- مارکیت صرافی سرای شهزاده کابل
آرشیف- مارکیت صرافی سرای شهزاده کابل

اتحادیۀ سرتاسری صرافان افغانستان می‌گوید که پس از حصول اطمینان از سوی رهبری حکومت طالبان برای حل مشکلات آنها، امروز مارکیت‌های صرافی در تمام کشور باز شده است.

پس از آن که روز یک‌شنبه مارکیت‌های صرافی به گونۀ اعتراضی در تمام افغانستان مسدود شدند، مسئولان اتحادیۀ سرتاسری صرافان افغانستان می‌گویند که حکومت طالبان برای آنها از حل مشکلات‌شان اطمینان داده است.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی این اتحادیه به رادیوآزادی گفت که امروز دوشنبه مارکیت‌های صرافی باز اند و انتظار می‌رود که فردا رهبری اتحادیۀ صرافان با سرپرست وزارت مالیۀ حکومت طالبان، رئیس بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان و دیگر مسئولان ذیربط به هدف حل مشکلات به میان آمده گفت‌وگو کنند.

آقای زیرک در ادامه گفت: "تمام مشکلات را که در این مورد با بانک مرکزی داریم، فردا میان سرپرست وزارت مالیه، رئیس دافغانستان بانک، اتاق تجارت و سرمایه گذاری، وزارت صنعت و تجارت و نمایندگان اتحادیۀ سرتاسری صرافان افغانستان حل شده و به آن نقطه پایان گذاشته می‌شود."

روز گذشته تمام مارکیت‌های صرافی در افغانستان بسته بود.

آقای زیرک به رادیو آزادی گفته بود که مشکل در پیوند به شرایط وضع شده در بخش صدور جواز به صرافان می‌باشد.

به گفتۀ وی، شرایط وضع شده بر صرافان این است که هر صراف باید در بدل فعالیت خود پنج میلیون افغانی به بانک مرکزی بدهد، دو صد هزار افغانی قیمت جواز کاغذی را تحویل کند و به ارزش پنجاه میلیون افغانی سرمایه را برای انجام کار و بار خود مشخص سازد.


زیرک به رادیو آزادی گفت که بیشتر صرافان توان پوره کردن این شرایط را ندارند.

قابل ذکر است که پیش از این نیز کمیسیون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان به رهبری بانک مرکزی افغانستان و اتحادیۀ سرتاسری صرافان گفته بود که طرح بانک مرکزی زیر مدیریت طالبان در این باره دوباره بازنگری شود.

عبدالرحمن زیرک سخنگوی اتحادیه سرتاسری صرافان افغانستان روز گذشته به رادیو آزادی گفته بود که متوقف شدن کار صرافان به هیچ وجه مخالفت با حکومت طالبان نیست، بلکه این حق هر صراف است که برای انجام کار و بارش خواست‌های مشروع خود را مطرح کند.

XS
SM
MD
LG