لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

سیاستمداران افغان: به افغانستان بر نمی‌گردیم زیرا مصئونیت و آزادی رفت و آمد نداریم


عکس آرشیف: نمای شهر کابل از ارتفاع بلند
عکس آرشیف: نمای شهر کابل از ارتفاع بلند

پس از نشر گزارش‌هایی مبنی بر ممنوعیت سفر حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از سوی حکومت طالبان، کارهای کمیسیونی که طالبان برای بازگرداندن سیاستمداران ایجاد کرده اند٬ مورد انتقاد قرار گرفته است.

افراد نزدیک به حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به برخی رسانه‌ها تایید کردند که طالبان به روز شنبه به آقای کرزی اجازه ندادند که از افغانستان خارج شود و در مراسم تشییع جنازۀ رئیس سابق امارت متحدۀ عربی و محفل انتخاب رئیس جدید آن کشور شرکت کند.

اکنون، برخی از سیاستمداران و دیپلومات های افغانستان که به دلیل تحولات اخیر در بیرون از کشور به سر می‌برند می‌گویند، طالبان با ممانعت سفر آقای کرزی نشان داده اند که قصد ندارند به یک راه حل سیاسی برای بحران جاری در افغانستان بیابند.

عزیز معراج: کسانی که در خارج زنده گی میکنند تا ضمانت بین المللی نداشته باشند به افغانستان بر نمیگردند

عزیز معارج، دیپلمات سابق افغانستان که در کنفرانسی در مورد حل مشکلات افغانستان در بروکسل اشتراک کرده بود، به رادیو آزادی گفت، حالا کار کمیسیون تشکیل شدۀ طالبان برای بازگرداندن سیاستمداران افغانستان که این کشور را ترک کرده اند، زیر پرسش قرار دارد. وی به ادامه افزود:

"حکومت طالبان موقت است. هیچ مشروعیتی بر اساس مردم و قانون اساسی ندارد. من فکر می‌کنم کسانی که در خارج از افغانستان هستند، فکر می‌کنند که تا ضمانت بین المللی نداشته باشند، نمی‌خواهند به افغانستان برگردند و جان خود را به خطر بیندازند."

طالبان اخیراً اعلام کردند که یک کمیسیون ارتباطی را به ریاست شهاب الدین دلاور برای برگشت سیاستمدارانی که اخیراً افغانستان را ترک کرده اند، توظیف ساخته اند.

شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی

در همین حال شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی٬ برخی از اقدامات طالبان را نتیجۀ اختلافات میان آنها می‌داند:

"علیرغم اینکه نمی‌توانند استراتژی خود را یکسان کنند، می بینیم که تفاوت زیادی در گفتار و کردار آنها وجود دارد. بازگشت سیاستمداران بخشی از این تفاوت است. از یک سو به سیاستمداران اجازۀ رفت و آمد آزادانه به افغانستان را نمی‌دهند، از سوی دیگر از آنها دعوت می‌کنند که بیایند و در سیاست افغانستان شرکت کنند."

شکریه بارکزی: تفاوت زیادی در گفتار و کردار طالبان وجود دارد. بازگشت سیاستمداران بخشی از این تفاوت است.

بانو بارکزی گفت، حتی اگر برخی از سیاستمداران افغان از خارج به افغانستان بازگردند، به گفتۀ او کسانی خواهند بود که در سقوط افغانستان به طالبان کمک کرده اند.

پیش از این آقای کرزی خودش گفته بود که طالبان او را از سفر به خارج منع کرده است.

اما سه هفته پیش عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان را به مقصد هند ترک کرد و تا کنون به کابل برنگشته است.

خواستیم نظر طالبان را در این مورد داشته باشیم اما هیچ مقامی حاضر نشد که در مورد پاسخ بدهد.

XS
SM
MD
LG