لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

تصمیم طالبان در مورد برقراری ارتباط با شخصیت‌های که ترک کشور کرده اند


ملا حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان
ملا حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان

حکومت سرپرست طالبان می‌گوید به هدف ارتباط با شخصیت‌های افغان که خارج از کشور زندگی می‌کنند و برای تشویق آنها برای برگشت به وطن یک کمیسیون را تشکیل داده است.

به گفته مقامات حکومت سرپرست طالبان، تصمیم در مورد ایجاد چنین یک کمیسیون در اجلاس این هفته مجلس وزرا تحت ریاست ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان اتخاذ شد.

ذبیح‌الله مجاهد معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت سرپرست طالبان به رادیو آزادی گفت برای متحد ساختن ملت و تماس با کسانیکه خارج از کشور هستند به یک پنجره نیاز بود که این کمیسیون در این بخش نقش خواهد داشت.

او گفت: "هدف از آن اینست که یک کمیسیون تماس و ارتباط باشد و با افغان‌هایی تماس بگیرد که از افغانستان خارج شده اند. آنها شخصیت‌های افغانی هستند و آمدن‌شان به کشور ضرور است. به این هدف که ملت افغانستان یک ملت واحد و متحد شود و همه با هم به این کشور کار کنیم و مشکل آواره شدن و مهاجر شدن افغان‌ها به کشورهای دیگر رفع شود. برای اینکار به یک روزنه تفاهم ضرورت بود. به همین دلیل برای ایجاد چنین یک کمیسیون نیاز بود."

اما سخنگوی حکومت طالبان واضح نساخت که این کمیسیون مشخصاً با کی‌ها در تماس خواهد شد.

قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ به شمول اشرف غنی رئیس جمهور پیشین اکثر مقام‌ها در نظام پیشین جمهوریت و رهبران سیاسی، افغانستان را ترک کردند.

پیش از این شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان به تاریخ ۱۰ حوت ۱۴۰۰ در یک نشست در کابل گفته بود که جامعۀ جهانی برای تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان فهرست ۱۵ نفری ارائه کرده است.

آقای دلاور قبل از این به تلویزیون ملی گفته: "این اسامی شامل برخی افراد از جمله محمد محقق، کریم خلیلی، عطامحمد نور، سیما ثمر و باتور دوستم اند."

به تازگی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در صحبت با خبرنگاران گفته که به مقامات طالبان توصیه‌های کرده که اگر عملی شوند جهانیان حکومت آنها را به رسمیت خواهد شناخت.

وزیر خارجه ترکیه گفته که برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان یک سلسله کارهای مثبت مانند وسیع ساختن بنیاد حکومت باید انجام شود.

وزیر خارجه ترکیه گفته حکومت طالبان باید در این راستا بجای دادن پیام گام بردارند. او گفته که جهان برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان از عجله کار نخواهد گرفت.

حکومت طالبان گفته در این کمیسیون که رهبری آن را شهاب الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم حکومت سرپرست طالبان به عهده دارد، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنک، ملا عبدالحق وثیق رئيس عمومی استخبارات، شیخ محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر، قاری فصیح الدین لوی درستیز وزارت دفاع و انس حقانی مشاور وزارت داخله طالبان عضویت دارند.

آقای مجاهد می‌گوید این کمیسیون که هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد با آن عده افغان‌های که آزرده شده اند و با آنها راه تماس ندارند، راه ارتباط را هموار می‌کند.

به گفته او، کمیسیون از همۀ این افراد دعوت خواهد کرد که به وطن برگردند.

XS
SM
MD
LG