لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

یک کاروان دیگر از گندم‌های کمکی هند راهش را به طرف افغانستان باز می‌کند


عکس از نخستین کاروان گندم های امدادی هندوستان به مردم افغانستان
عکس از نخستین کاروان گندم های امدادی هندوستان به مردم افغانستان

ده‌ها لاری گندم کمکی هندوستان که به روز دوشنبه به جانب افغانستان حرکت داده شده٬ قرار است با پیمودن یک فاصله طولانی از طریق پاکستان وارد افغانستان شود.

این کمک در حالی قرار است وارد قلمرو افغانستان شود که ملیون ها نفر در مرکز و ولایات این کشور در انتظار کمک های غذایی اند.

راهول ننگاری کمشنر گمرک امرتسر دربارۀ این کمک به آژانس خبررسانی رویترز گفت :

" چهل لاری به افغانستان می روند. این چهل لاری درمجموع حدود دوهزار تن گندم است. "

هند تعهد کرده است که ۵۰ هزار تن گندم را از طریق برنامه غذایی جهان٬ به افغانستان کمک کند.

هندوستان ۵۰ هزار تن گندم از طریق برنامه غذایی جهان به افغانستان کمک میکند

برنامه غذایی جهان سازمان ملل متحد تاکنون ده هزار تن گندم امداری هند را ازطریق پاکستان به افغانستان انتقال داده است.

نورآغا تبعه افغانستان و رانندهٔ یکی از لاری های گندم امدادی هند است. او با ابراز خرسندی از کمک های هندوستان به افغانها میخواهد تا هند کمک های بیشتری در اختیار افغانستان قرار بدهد:

" ما ازحکومت هند می خواهیم که دوا ، داکتران وکاریگران خوب بفرستند. ما مدیون شما خواهیم بود. به هرحال ما بیچاره هستیم . به وضعیت ما نگاه کنید."

مقامات برنامه غذایی جهان هفته گذشته هنگام بازدید از یک گدام در امرتسر دربارۀ فرستادن گندم بیشتر به افغانستان با مقامات هندی گفتگو کردند.


آژانس خبررسانی رویترز گزارش میدهد که هند بعد از برگشت طالبان به قدرت درتابستان گذشته وضعیت افغانستان را از نزدیک دنبال میکند.

دهلی نو که روابط خوب با حکومت سابق افغانستان داشت ، صدها ملیون دالر درپروژه های مختلف انکشافی دراین کشور سرمایه گذاری کرده بود.

هند برعلاوۀ منافع ستراتیژیک٬ روابط فرهنگی نزدیک با افغانستان نیز داشته است. دهلی نو در هفته گذشته اعلان کرد که با وصف منع صادرات گندم٬ وعده کمک بشردوستانه با افغانستان را تا ماه جولای امسال عملی می کند.

هند،پس از چین٬ دومین کشور پرنفوس جهان است ومنع صادرات گندم از این کشور سبب بالارفتن نرخ گندم دربازارهای جهان شده است.

دهلی نو بخاطر منع صادرات گندم را دستور داده است که گمان میکند با فرارسیدن زود هنگام تابستان٬ برداشت حاصلات از زمین های زراعتی این کشور٬ کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG