لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

استفاده همزمان چرس و تنباکو سبب بیماری های فراوان می‌شود


تعدادی از جوانان معتاد در کابل
تعدادی از جوانان معتاد در کابل

یک تحقیق تازه نشان میدهد که استفاده مختلط از تنباکو و چرس سبب مشکلات جدی دماغی نزد معتادین میشود.

این تحقیق که در نتیجه آزمایشهای علمی روی استفاده کننده گان چرس تهیه شده، نشان میدهد که استفاده دوامدار چرس سبب فشار دماغی، تضعیف حافظه و ناتوانی افراد در اجرای کارهای روز مره میشود.

جبار چهار سال قبل هنگام اشتراک در محافل خوشی و شب نشینی ها با دوستانش به استفاده از چرس رو آورد.

وی که در کنار ضعف حافظه از نا توانی در اجرایی کارهای روزمره نیز رنج می برد، از یک هفته به اینسو در یک مرکز ترک اعتیاد در کابل بستری است.

جبار میگوید، اعتیاد وی به چرس سبب شد که به گونه هم زمان هم از چرس و هم تنباکو استفاده کند.

" پنجاه روپیه را چرس می خریدیم، باز آن را ریزه می کردیم، کمی تنباکو با آن مخلوط می کردیم و آن را در سگرت پُر میکردیم و آن را میکشیدیم. وقتی من چرس می کشیدم، اگر می بود، خوب بود، سکوت می بودم و زیاد گپ نمی زدم، اما وقتی برایم نمی رسید، بسیار عصبانی میشدم."

بر بنیاد معلوماتی که هنگام مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد به ثبت رسیده، استفاده کننده گان چرس در افغانستان در اوایل بیشتر از روی سرگرمی به آن رو می آورند و در این اواخر استفاده چرس بین جوانان بیشتر رایج شده است.

در این اواخر تعداد جوانان معتاد به چرس نیز افزایش یافته است.

تحقیقی که از سوی مرکز نظارت از مواد مخدر و اعتیاد اروپا انجام شده نشان میدهد که استفاده مختلط چرس با تنباکو سبب ناتوانی فزیکی، ضعف سیستم عصبی، ضعف در فراگیری درس در میان دانش آموزان و انتقال تاثیرات اعتیاد از مادر حامله به طفل میشود.

یافته های این تحقیق نشان میدهد که استفاده از چرس در مقایسه به بزرگسالان، صحت روانی جوانان را بیشتر آسیب می رساند، زیرا سیستم عصبی و ذهن آنان در حال انکشاف است.

داکتر محمد نعمان رشیدی پوپل مسوول صحی کلینیک نجات در کابل میگوید، در این اواخر معتادان چرس که نزد آنان مراجعه میکنند، بیشتر شان جوانان اند و از مشکلات روانی و ضعف حافظه شکایت دارند.

" مریضانی که چرس را به گونه مخلوط با تنباکو استفاده میکنند، در نزد آنان سوء حافظه را به وجود آورده و احساس ناراحت کننده دماغی و روحی - روانی را نزد مریض به وجود میآورد و در نتیجه سبب بلند رفتن فشار دماغ در نزد مریض میشود، بی خوابیهای دوامدار را به وجود میآورد که حتی قابل تداوی نمیباشد و حتی سبب مرگ مریض هم شده میتواند."

شکل رایج استفاده از چرس در افغانستان نیز استفاده مختلط آن با تنباکو در داخل سگرت است.

مسوولان کلینیک های ترک اعتیاد میگویند، اختلالاتی که در نتیجه استفاده همزمان از چرس و تنباکو در وجود معتاد به وجود می آید، مرحله تداوی فرد معتاد را با دشواری های همراه می سازد.

XS
SM
MD
LG