لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

کلینیک ۳۵ بستر فراه٬ یگانه مرکز تداوی زنان معتاد است


عکس: لوحه مرکز تداوی و احیای مجدد معتادین زنان در ولایت فراه
عکس: لوحه مرکز تداوی و احیای مجدد معتادین زنان در ولایت فراه

با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از نه ماه گذشته، بسیاری از کلینیک های ترک اعتیاد در حوزه جنوب غرب با مشکل اقتصادی برخوردند و حتی برخی شان از فعالیت باز ماندند.

اما مسئولان صحی در فراه می گویند که کلینیک ۳۵ بستر ترک اعتیاد زنان و اطفال در این ولایت همچنان فعال است.

عبدالجبار شایق در حکومت مخلوع افغانستان رئیس صحت عامه فراه بود. اما او اکنون به حیث معاون ریاست صحت عامه حکومت طالبان کار می کند.

شایق به رادیو آزادی گفت که کلینک شان بیش از ده سال است که فعالیت می کند.

" کلینیک از طریق موسسه ودان تمویل می شود که تمام مصارفش به وقت و زمانش پرداخت می شود و معاشات پرسونل هم از طریق وزارت صحت عامه فراه پرداخته می شود ."

شایق می گوید که سالانه ۲۴۰ زن و طفل معتاد به مواد مخدر به کمک این کلینیک صحت یاب می شوند.

سلیمه یکی از چند هزار معتاد در فراه است که از یک ماه بدین سو با سه طفلش در کلینک ۳۵ بستر تداوی می شود. او به صحت یابی خوشبین است.

"از کلینیک که رخصت شدم می خواهم کار کنم یخن دوزی کنم و مصروف کار باشم که همین مواد را فراموش کنم. اگر مواد را ترک کنم زندگی ما رونق پیدا می کند و یک صفحه جدید زندگی ما شروع می شود."

باشنده های فراه : کلینیک ۳۵ بستر تداوی معتادین در این ولایت کافی نیست

سلیمه می گوید که حدود هشت سال پیش به تریاک معتاد شده است:

"شوهرم تریاک می کشید من هم آهسته آهسته آمدم در کنار شوهر خود برایش گفتم یک دود بده، دو دود بده که من هم بکشم. آخر من هم به مواد مخدر آغشته شدم."

تعدادی از معتادان مواد مخدر در ولایت فراه
تعدادی از معتادان مواد مخدر در ولایت فراه

عزیزه جعفری مسول این کلینیک است. او به رادیو آزادی گفت که در کنار تداوی، برای مریضان زمینه آموزش های فن و حرفه نیز فراهم شده است.

" فعلآ هژده خانم داخل بستر داریم و پانزده طفل، دوره تداوی برای خانم ها و اطفال چهل و پنج روزه است. بعد از چهل و پنج روز یکسال دوره تعقیبی است."

او در مورد خدمات شان بیشتر گفت: "دوا رایگان است. غذا رایگان است. تعلیمات ابتدایی برای اطفال و برای خانم ها و برای خانم ها آموزش های فن و حرفه گلدوزی ، خامک دوزی و خیاطی این چیزها و برای اطفال هم درس های ابتدایی داده می شود."

اما پروین توفان فعال حقوق زن در فراه می گوید که تنها یک کلینیک برای رسیدگی به چند هزار معتاد بسنده نیست. وی به ادامه افزود:

" در قسمت تداوی معتادین بسیار کار های عملی اندک وجود دارد. بعضی از کلینیک ها و موسساتی که قبلا در این قسمت فعالیت داشتند هم بسته شدند و یک کلینیک ۳۵ بستر که ما در ولایت فراه داریم این بسنده نمی باشد و این نمی تواند که جلو سیل از معتادین را بگیرد."

اعتیاد یکی از مشکلات جدی در افغانستان پنداشته می شود. بعد از سقوط نظام جمهوریت فعالیت مددرسانی جهانی با افغانستان به طور چشمگیری کاهش یافت.

XS
SM
MD
LG