لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

نگرانی‌های امریکا در مورد داعش در افغانستان؛ 'این گروه می‌تواند ما را تهدید کند'


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش

نگرانی‌های پیهم امریکا در مورد ظهور گروه داعش یا دولت اسلامی در افغانستان.

مقام‌های وزارت دفاع امریکا تأکید می‌کنند که ظرفیت و رشد توانایی‌های گروه داعش یا دولت اسلامی در افغانستان در سطحی است که می‌تواند منافع آنان را تهدید کند.

جان کربی سخنگوی این وزارت پنجشنبه شب «۱۹ می» در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار افغان گفت که ایالات متحده این گروه را زیر نظر دارد.

آقای کربی می‌افزاید: "موقف ما آشکار و ثابت است که نمی‌خواهیم بار دیگر حضور داعش به ویژه شاخهٔ خراسان داعش را در افغانستان ببینیم، آنان از قبل وجود داشتند، اما هدف من این است که شما می‌دانید، توانایی داعش به گونه‌یی است که منافع ما را تهدید می‌کند و ما تاجایی‌که می‌توانیم آنان را از نزدیک نظارت می‌کنیم."

ایالات متحده گروه داعش را زیر نظر دارد.

او می‌گوید، امریکا بار دیگر تهدیدی از افغانستان را در برابر خودش نمی‌پذیرد و بنابر این به‌گفتۀ او امریکا در حال گفت‌وگو با شرکای منطقه‌یی برای افزایش توانایی و بلند بردن ظرفیت خود برای مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان از آن سوی افق است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا

وی افزود: "آن‌چه را که ما پذیرفته نمی‌توانیم، تهدید دیگری برخاسته از افغانستان برای کشور ماست. بنا بر این ما متمرکز خواهیم ماند تا مطمئن شویم که ما از راه دور هم ظرفیت مبارزه با آنان را داریم."

تلاش کردیم تا در مورد ادعاها و نگرانی‌های این مقام امریکایی دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود، گروه داعش را شکست دادند و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. آن‌چه که بخشی از توافق دوحه میان امریکا و طالبان است.

اما این ادعاهای طالبان با چندین حملۀ مرگبار داعش در ماه روزه بر مسجدها و جاهای آموزشی در کابل، بلخ، کندز و دیگر بخش‌ها به چالش کشیده شده‌است.

این در حالی‌ست که به تاریخ ۱۷ ماه می در بخشی از گزارش بخش اطلاعات دفاعی پنتاگون به نگرانی‌هایی از فعالیت‌های داعش و القاعده در افغانستان هم پرداخته شده بود.

مسجدی در مزار شریف که هدف حمله قرار گرفت.
مسجدی در مزار شریف که هدف حمله قرار گرفت.

بر بنیاد این ارزیابی با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و کاهش عملیات‌های ضد هراس‌افگنی، گروه‌ داعش حضور و حمله‌های خود را در این کشور افزایش داده‌‌است.

گزارش گفته که اگر شاخۀ خراسان گروه داعش از شرایط کنونی سوء استفاده کند، در ۱۲ تا ۸ ماه آینده ظرفیت انجام عملیات خارجی را خواهد داشت.

گروه داعش حضور و حمله‌های خود در افغانستان را افزایش داده‌است.

با این‌حال اخیراً مسئولیت شماری از حملات مرگبار در افغانستان را گروه داعش بر عهده گرفته که از اثر آن ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند که بیشتر شان شیعیان هستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG