لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

سرمنشی سازمان ملل در مورد خشونت‌ها در تاجکستان ابراز نگرانی کرده است


تظاهرات در گورنو - بدخشان تاجکستان به خشونت گراییده و تلفاتی نیز در پی داشته است
تظاهرات در گورنو - بدخشان تاجکستان به خشونت گراییده و تلفاتی نیز در پی داشته است

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد در بارۀ گزارش ها در مورد تشدید تنش ها ، خشونت و تلفات در ولایت بدخشان کوهی یا گورنو - بدخشان تاجکستان ابراز نگرانی کرده است.

استیفان دوجاریک ، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران اواخر روز پنجشنبه گفت که گوترش از تمام جناح ها می خواهد که از خویشتنداری کار بگیرند و همه تلاش ها را برای حل مسالمت آمیز تنش به خرچ دهند.

پیش از این روز پنجشنبه ماموریت های دیپلماتیک اتحادیۀ اروپا ، ایالات متحده ، فرانسه ، جرمنی و بریتانیا در اعلامیۀ مشترک نگرانی عمیق شان را در بارۀ این آشوب ابراز کردند.

در اعلامیه از تمام طرف ها خواسته شده است که تنش را کاهش دهند ، از خویشتن داری کار بگیرند و از استفادۀ بیش از حد زور و تحریک به خشونت خودداری کنند.

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد

معترضان در ولایت بدخشان کوهی تاجکستان در روز های اخیر با پولیس درگیر شدند.

بر اساس گزارش ها ، تقریباً ۲۱ نفر به شمول یک افسر پولیس جان باخته اند.

مومن احمدی خبرنگار بخش تاجکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بارۀ تنش بیشتر می گوید:

« بحران اصلی از ماه نوامبر سال گذشته آغاز شد که در آنجا مقامات می خواستند یک جوان را بازداشت کنند اما در نتیجۀ عملیات کشته شد. ساکنان محلی در آن زمان چهار روز اعتراض کرده بودند و خواستند که چند منصبدار استعفا کنند و جوانانِ بازداشت شده رها شوند. این بحث میان ساکنان و مقامات چند ماه ادامه داشت. چند روز پیش اعلام کردند که اگر تقاضا های شان برآورده نشود دوباره دست به تظاهرات می زنند. آنها به اعتراضات شروع کردند و این درگیری صورت گرفت که چند نفر کشته شدند.»

بر اساس گزارش ها ، تقریباً ۲۱ نفر به شمول یک افسر پولیس جان باخته اند.

دیده بان حقوق بشر از حکومت تاجکستان خواسته است که به حقوق مردم برای زندگی و آزادی اجتماعات و رسانه ها در هر عملیات نظامی یا تطبیق قانون در منطقۀ خودمختار آن کشور احترام گذاشته و از آن محافظت کند.

اعتراضات در تاجکستان که در آن کنترل حکومت شدید است، کم اتفاق می افتد.

بر این کشور که نه و نیم میلیون جمعیت دارد رئیس جمهور امام علی رحمان از حدود سه دهه حاکم است.

XS
SM
MD
LG